FARKOST

Obemannade farkoster utmanar i luftrummet – hur ska kaos undvikas?

Archer EVTOL
Archer utvecklar och bygger vertikalstartande elektriska flygfarkoster för persontransport, tänkta att användas i urbana miljöer. Bilden är en illustration.

Flygande taxifarkoster som kör dig till jobbet och drönare som hämtar din kvällspizza. Visionerna för framtidens luftfart är fantasieggande. Men hur ska alla dessa farkoster samsas i luftrummet?

Publicerad Uppdaterad

Elsparkcyklarnas intåg i stadsbilden för några år sedan ledde stundtals till kaos.

Luftrummet står möjligen inför en liknande situation. I över ett decennium har bolag som satsar på obemannade flygfarkoster ploppat upp som svampar ur jorden, gödda av ymnigt riskkapital. Vi har överösts av visioner för vilka möjligheter den nya tekniken kommer kunna ge. Allt från blixtsnabba leveranser av konsumtionsvaror med drönare till smidiga persontransporter med lufttaxi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här