FARKOST
Tunga bakslaget: Svenska elfarkosten totalförstörd i brand
Uppstickarens eldrivna farkost var nästan redo att lyfta. Men någon vecka före premiärflygningen brann företagets första och enda fullskaliga demonstrator upp.
Stockholmsföretaget V Craft Aeronautics grundades 2021 för att utveckla vertikalstartande elflygplan, både bemannade och obemannade. Det rör sig om en typ av farkost som kallas evtol, electric vertical take-off and landing.
Företagets första fullskaliga modell skulle för första gången ha provflugit under sommaren. Men i slutet av juli, bara någon vecka före premiärturen, utbröt en brand i verkstadslokalen i Stockholmsområdet där den förvarades. Farkosten totalförstördes.
– Det är naturligtvis tråkigt när något man har jobbat länge med brinner upp. Men vi var försäkrade och jobbar nu för fullt med en ny och mer avancerad farkost, säger Peter Jansson, den ene av företagets två grundare.
Han befann sig på semester när branden bröt ut i lokalen. Vad som orsakade eldsvådan vet han inte. Men han poängterar att företagets elfarkost, som har litiumjonbatterier, inte stod inkopplad för laddning vid brandtillfället.
– Allt var frånkopplat, och den hade stått helt stilla och orörd i två veckor, säger han.
Jas 39 Gripen-veteraner
Peter Jansson och medgrundaren Johannes Johansson har båda lång erfarenhet av olika flygsystem. Framför allt av Jas 39 Gripen som de arbetat tillsammans med på FMV, Försvarets materielverk, i mer än ett decennium.
När de startade V Craft var de till en början hemlighetsfulla kring sitt utvecklingsarbete. Men i våras släpptes Ny Teknik in i verkstadshallen för att ta en titt på den numera uppbrunna flygfarkosten.
Den var avsedd som en demonstrator för två farkoster som företaget utvecklar. Den ena är en bemannad farkost med tvåsitsig cockpit, den andra en obemannad variant.
Utvecklingsarbetet har finansierats av grundarna, EU, Vinnova, Innovair, Energimyndigheten, drygt tio företag och runt 15 privata investerare.
Sedan i våras pågår ett projekt finansierat av Vinnova och Innovair, ett nationellt innovationsprogram för flyg. Syftet är att ta fram ett nytt och lättare kolfiberskrov, som ska testas av forskningsinstitutet Rise.
– Det är samma koncept och liknande storlek och utseende som tidigare. Men den blir lite mer avancerad och optimerad för att bli extremt lätt, säger Peter Jansson.
Evtol-systemet bygger liksom tidigare på att propelleraxelns riktning kan ändras beroende på flygfas. Enligt företaget möjliggör det att farkosten dels kan flyga snabbt och energieffektivt som ett flygplan med vingar, dels kan lyfta och landa vertikalt som en helikopter.
V Craft planerar för att ta in mer finansiering, hur mycket och när i tiden är inte bestämt. När en ny demonstrator kan vara redo för provflygning är i dagsläget oklart.