Elbilar

Nu inleder BMW ”vardagstest” av vätgasbilar

Foto: BMW

Ett steg i riktningen mot en vätgasdriven BMW? Nu har den tyska tillverkaren inlett nästa fas i testerna av sin prototyp I-hydrogen Next. Målet är att lansera tekniken i suven X5 2022.

Publicerad

Vätgas anses av många som en viktig pusselbit i omställningen mot en mer hållbar framtid. Men debatten om gasen är lämplig som drivmedel är en annan sak. Elbilspionjären Elon Musk avfärdar tekniken och har gått så långt att han kallat Hyundais storsatsning på bränsleceller som ”häpnadsväckande korkat”.

Men det finns flera biltillverkare som utforskar möjligheterna.

BMW är en av dem och de har ett samarbete med Toyota. Tyskarna får använda sig av den japanska tillverkarens teknik och i fjol visade de upp en tänkt drivlina.

Denna består av dubbla vätgastankar som under 700 bars tryck lagrar sex kilo vätgas samt en bränslecell på 125 kW/170 hästkrafter. Drivlinan kompletteras av ett batteri samt samma typ av elmotor som sitter i elbilen IX3.

Det hela summeras ihop till att föraren då har ett system om upp till 275 kW/374 hästkrafter. Vad de sex kilona vätgas kan innebära i räckvidd är dock inget man gått in på i detalj – dock säger BMW att det räcker till ”åtskilliga hundratals kilometer”.

BMW testar bränslecellstekniken i X5

Nu har man kommit ett steg längre på resan och börjat testa systemet i en X5:a. Syftet är att få en verklig uppfattning om hur drivlina, chassiteknik samt övriga system fungerar i samspel.

Sedan tidigare har alla de olika komponenterna genomgått åtskilda timmar i testbänkar och olika prov, men en central del nu är att finjustera mjukvaran som ska knyta samman och kontrollera helheten.

– Vätgasbränslecells-teknik kan bli ett attraktivt alternativ som hållbar drivlina, speciellt i större bilklasser. Det är därför som vi vägtestar snudd på standardfordon med en vätgasdrivlina. Det är en viktig milstolpe i vår forskning och utveckling, säger Frank Weber, utvecklingsansvarig på BMW, i ett uttalande.