KARRIÄR

Så använder svenska skolelever ai – ”Det är inblandat i allt”

Rebecca Josefsson och Hedda Planting tar studenten från Per Brahegymnasiet i Jönköping och har varit med om hur ai förändrat sätten deras kunskaper testas på.

Opålitlig i fysik, hjälpsam vid programmering och potentiellt förödande för inlärningen om den används fel. Enligt en undersökning har 71 procent av alla gymnasielever använt ai i skolarbetet det senaste året. Ny Teknik har intervjuat tre av dem. ”Rätt använt ger det hävstångseffekter i inlärning”, säger deras lärare Andrew Galbraith.

Publicerad Senast uppdaterad

Om någon vecka tar Rebecca Josefsson och Hedda Planting studenten från naturprogrammet på Per Brahegymnasiet i Jönköping. Under de tre gymnasieåren har ai gjort sitt intåg och förändrat delar av skolarbetet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här