FORDON
Scania siktar mot 40 000 laddpunkter – ”Vi kan halvera investeringsbehovet”
För snabbladdning av ellastbilar längs vägen samarbetar Scania med Volvo och Daimler. Men för den vanliga depåladdningen går Scania sin egen väg med nystartade Erinion.
Elektrifieringen av godstransporterna rullar på, om än i långsammare takt än vad åtminstone Scania hoppats. Under första kvartalet i år levererade bolaget bara 47 elfordon, jämfört med 74 samma kvartal året innan.
Bristen på laddinfrastruktur lyfts ofta fram som ett hinder för omställningen. Scania, Volvo och Daimler har därför startat det gemensamma bolaget Milence, som bygger publika snabbladdningsstationer för tunga elfordon.
Det som sker nu är att elektrifieringen tar fart. Kunder går från att ha en eller två ellastbilar till att göra dem till en större del av flottan.
Jonas Hernlund, vd Erinion
Nu tar Scania ytterligare ett kliv och lanserar det egna bolaget Erinion, som fokuserar på depå- och destinationsladdning, det vill säga i depån hos den som äger lastbilen eller vid ankomst till den som vill ha något fraktat till sig.
– Det finns synergifördelar att bygga ut den publika snabbladdningen tillsammans med andra, eftersom den kräver mycket effekt och finns begränsad tillgång till nätanslutning. Depå- och destinationsladdning är däremot mycket mer intimt kopplad till kunden. Vi kan arbeta fram en helhetslösning och blir en tydlig leverantör som ger kunden peace of mind, säger Jonas Hernlund, vd för det nybildade Erinion, till Ny Teknik.
Ni har ju sålt ellastbilar i flera år. Varför väljer ni att starta Erinion nu?
– Det som sker nu är att elektrifieringen tar fart. Kunder går från att ha en eller två ellastbilar till att göra dem till en större del av flottan. Då behöver man jobba mer med avancerad planering av nätanslutning, energiköp och laddning, säger han.
– Satsningen på publik snabbladdning är viktig, men för att få en stark driftsekonomi märker vi att kunden behöver ladda hemma till 60–90 procent, fortsätter han.
Kunder överspecar designen
Erinion menar att de kan sänka investeringsbehovet vid utbyggnad av depå- och destinationsladdning med hälften jämfört med om kunden gör det själv, och minska de årliga driftskostnaderna per lastbil med 150 000 kronor. Det är rejäla påståenden som kräver ett förtydligande. Jonas Hernlund påpekar att Scania redan jobbat med frågan i flera år i två olika pilotprojekt tillsammans med kunder.
– Vi har märkt att kunder ofta överspecificerar designen – nätanslutningen, hur många laddpunkter man ska ha samt om det behövs ett batteri och hur stort det i så fall ska vara. I alla fall där kunden först gjort en egen uppskattning har vi kunnat sänka investeringsbehovet med 50 procent, säger han.
Gällande den sänkta driftskostnaden handlar det om att köpa in energin när den är som billigast och eventuellt lagra den på ett smart vis, tills det är dags att ladda lastbilen.
Att komplettera laddstationen med ett batteri blir därför alltid lönsamt, enligt Jonas Hernlund. Som tumregel gäller att om nätanslutningen är på 5 MW krävs ett batteri om 5 MWh, och så vidare.
– Eftersom ellastbilarna också har ett batteri blir det en spännande affär. När kapaciteten inte är tillräckligt bra för en ellastbil kan vi installera dem som energilager till laddstationer. Därmed bidrar vi till cirkularitet och det blir ett prisvärt sätt för oss att köpa in batterilagring, säger Jonas Hernlund.
40 000 laddpunkter
Till att börja med satsar Erinion på att etablera sig i Sverige, Norge, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Schweiz – men ambitionerna är globala. Målsättningen är att till 2030 ha installerat 40 000 laddpunkter.
– Det är kopplat till vår utrullning av ellastbilar och marknadens förväntade utväxling, säger han.
Laddtekniken blir till en början vanlig CCS (combined charging system).
– Men vi kommer att vara så snabba som det går med att införa MCS, säger Jonas Hernlund och syftar på Megawatt charging system.
Fotnot: Namnet Erinion har sitt ursprung i det grekiska erin för enkelhet samt ion för laddad partikel.