KRÖNIKOR

”Här är checklistan för dig som funderar på att köpa en elbil”

Från riktigt lovande – till något med en sur eftersmak. Hur kommer det sig att tillverkare tror att de kan komma undan med att ”bara ticka av rutan” när det kommer till vissa funktioner? frågar sig Ny Tekniks Felix Björklund.

Publicerad Uppdaterad

Det är rejäla minusgrader och jag hoppar in i bilen, en Xpeng G9, för en kortare tur. Som den frusna själ jag är åker sätes- och rattvärmen på direkt. Och så far jag i väg, men i stället för komforten jag efterfrågar blir upplevelsen något helt annat.

Sätesvärmen i bilen är verkligen bara för sätet, rumpan. Och inte nog med det, det är nästan som att avsaknaden av värme på sidorna och ryggen kompenseras av att brännarna i ändalykten går extra hårt. Resultatet är inte komfortabelt och faktiskt ganska långt från den premiumkänsla bilen i övrigt förmedlar. Men det är inte enda plumpen i registret.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här