Nya Ariane blir lågprisraket

2013-03-04 15:31 Håkan Abrahamson  
Ariane 5ME (t.v.) och Ariane 6 Foto: ESA

Europa ska 2020 ha en ny rymdraket klar som ska bli avsevärt billigare än dagens arbetshäst Ariane 5.

Med 53 uppskjutningar under en tioårsperiod får Ariane 5 betraktas som ett framgångsrikt projekt. Men också kostsamt. Varje uppskjutning kostar omkring 200 miljoner euro.

Europeiska rymdorganisationen ESA väljer nu att satsa på en billigare uppföljare, som ska göra sin debut 2020.

Ariane 6 ska byggas så att uppskjutningskostnaden stannar vid 70 miljoner euro.

Vad som bantas, förutom priset, är lyftkraften. Där Ariane 5 tar laster på upp till 10 ton som ska Ariane 6 byggas för laster på mellan 3 och 6,5 ton.

En annan bantning blir i antalet satelliter som kan följa med. Ariane 5 kan ta två åt gången, efterföljaren bara en. Det betyder att raketen inte behöver kunna återstartas.

Ariane 5 möjlighet att bära flera satelliter samtidigt ansågs ursprungligen vara vägen mot kommersiellt framgång. Men satelliter som inte blivit klara i tid har skapat irritation hos den tillverkare som levererat i tid.

Ariane 6 får möjlighet att ta satelliter till geostationär bana, på 35790 km höjd. Det handlar om en fastbränsleraket som får hjälp av ett varierande antal boosterraketer beroende på hur tung last som ska lyftas.

Europas stora tillverkare av rymdmaterial, Astrium, har nyligen fått över 100 miljoner euro till en förstudie av den nya raketen. Men även se över utvecklingen av en något kraftigare version av Ariane 5, med tilläggsbeteckningen ME, som ska kunna lyfta laster på upp till 12 ton. Den ska vara klar till 2018.

Meningen är att så många komponenter som möjligt ska kunna användas i båda rakettyperna.

Det reella utvecklingsarbetet uppskattas kosta bortåt 1,5 miljarder euro för Ariane 5ME och 6.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt