Mindre elmotor med ny kylteknik

2016-01-29 12:16 Jan Melin  
En konventionell elmotor på 1,5 hästkrafter jämförd med den nya motorn i förgrunden på 80 hästkrafter. Foto: DHX Electric Macihnes

Ett nytt sätt att kyla elmotorer för bilar minskar storleken med 75 procent.

De två amerikanska företagen Delta Wing och DHX Electric Machines har utvecklat en elektrisk bilmotor som bara är en fjärdedel så stor som konkurrenternas.

En stor del av bilmotorernas volym och vikt utgörs av kylsystemet där värmen från främst motorlindningen leds bort via statorn till höljet som kyls av luft eller någon vätska.

I den nya motorn leds värmen från lindningarna istället bort direkt via tunna kanaler.

På så sätt kan volym minskas så att en motor på 80 hästkrafter ryms i en färgburk på en gallon (3,6 liter), skriver företagen i en pressrelease.

Motorn som döpts till DHX Falcon väger 13,6 kg har en effekttäthet på 25 kW/liter och ett vridmoment på 70 Nm/liter.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt