Startup

Deras rullande drönare ska rädda liv i gruvan

Pau Mallol, Carl-Fredrik Lundberg och Ahmed AlNomany bygger drönare på inkubatorn Stings hårdvaruhus Things i Stockholm. Foto: Jörgen Appelgren
Inkonovas drönare med hjul ska kunna kartlägga trånga och riskabla platser som en gruvgång efter ett ras. I bakgrunden syns företagets drönare som ska klara en last på upp till fem kilo. Foto: Jörgen Appelgren

En drönare på hjul och med en laserskanner eller sprängmedel på ryggen ska göra livet i gruvan säkrare. Det hoppas lilla innovationsbolaget Inkonova som provflugit i en kanadensisk gruva.

Publicerad

Drönare finns i en uppsjö av olika varianter, från små quadrocoptrar på leksakshyllan till jättelika amerikanska mordmaskiner högt upp i luften över Afghanistan. Svenska drönarföretaget Inkonova fick för snart ett år sedan uppmärksamhet för sina snabba racingdrönare för hobbybruk.

Genom att vinkla motorerna och rotorerna kunde företagets drönare få upp dragkraften utan att öka luftmotståndet på samma sätt som traditionella quadrokoptrar som vinklar hela kroppen i hög fart.

Idén om vinklade rotorer är inte ny. Inkonovas grundare och vd Pau Mallol säger att han fått idén från flygplan som använder en liknande teknik för att kunna starta och landa som en helikopter.

– Det verkade vettigt att göra likadant i en quadrokopter. Hemligheten är att göra det på ett enkelt och smart sätt, säger han.

Efter att ha tillverkat och sålt sina racingdrönare ett tag tillsammans med medgrundaren Ahmed AlNomany bestämde de sig för att i stället satsa på drönare för industrin. De utvecklade tekniken så att drönarna kan flyga i alla riktningar, men så att drönarens kropp fortfarande är horisontell.

– Först gjorde vi det bara för att vi kunde, säger Ahmed AlNomany.

Men det visade sig att tekniken var användbar. Genom att sätta hjul på drönaren fick de en farkost som kan rulla, klättra eller flyga. Att rulla i stället för att flyga spar energi, men gör också drönaren enklare att flyga på platser där den riskerar att stöta emot till exempel en vägg. Att drönarkroppen hålls horisontell och stabil gör det också enklare att montera olika typer av mätutrustning på drönaren.

Ahmed AlNomany ser många användningsområden för drönare av den här typen som kan ta sig in i trånga och svårtillgängliga utrymmen.

– Den första nisch vi riktat in oss på är gruvindustrin, säger Ahmed AlNomany.

Tillsammans med kanadensiska Clickmox, som utvecklar utrustning för laserskanning av gruvor, har Inkonova inlett tester där drönaren flyger i en gruvgång för att skapa en 3d-bild av den. Tanken är att det ska användas till exempel vid ras i en gruva eller när schaktmassor fastnat på fel ställe. Drönaren kan flyga på platser som är för farliga för en människa på grund av risk för nya ras.

– I dag måste man ofta borra för att kunna kartlägga hur ett ras ser ut. Det tar tid och kostar mycket pengar, säger Ahmed AlNomany.

Han ser också framför sig en utveckling där engångsdrönare kan bära en sprängladdning till rätt plats för att ”rensa” stopp i gruvschakt.

Förutom gruvindustrin så tittar Inkonova också på hur drönaren ska kunna användas av räddningstjänst och inom byggbranschen.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!