Opinion
Snacka går ju - uppfinna är svårare
DEBATT. Alla pratar – för att inte säga tjatar - om innovationer. Finns något mer att tillägga? Ja, faktiskt.
Vi börjar med finansieringsfrågan. Inom det så kallade ”innovationssystemet” tycks alla vara inställda på en och samma modell: Ett stafettlopp med finansiering för en kort sprint-etapp i taget. Finansieringen för nästa etapp hamnar i fokus i stället för kunder och användare. Konsekvensen blir att bolagen stannar kvar i ett juvenilt powerpoint-tillstånd. Vad är poängen med att vara först i Mångsbodarna om man varken orkar eller hittar till Mora?
Sedan har vi schablonbilden över hur innovationer uppkommer: Först en dos vetenskap kryddad med några patent, sedan är det bara att åka ut och sälja. Hur svårt kan det vara? Nja, tillräckligt svårt för att 99 procent av alla innovationsidéer hamnar i papperskorgen och somliga innovatörer hos kronofogden. Alldeles för många börjar från noll och måste återuppfinna hjulet. Inte konstigt att det rullar långsamt.