”Kräv ersättning av lastbilsåkarna för vägslitaget”

2015-11-22 13:01  
Långa timmerlass på 30 meter rullar i ett projekt kallat "En trave till". Foto: Skogforsk

REPLIK 1. Det är de tunga lastbilarna, inte järnvägen som kommer för lindrigt undan när det gäller underhållet av vägarna. Åkarna borde få betala mer för slitaget, tycker Claes Lundberg.

Bil Sweden ångar på som vanligt. Järnvägen och tågen stjäl pengar från de stackars bilisterna, anser de. Men fakta säger något annat. En genomgång av alla projekt som förbättrar statens infrastruktur visar att det är vägsektorn som får mest pengar under de kommande tolv åren.

Av någon outgrundlig anledning så har väg- och billobbyn aldrig funderat över varför både investeringar och underhåll av våra vägar kostar så ofantligt mycket. Det stora hotet mot privatbilismen är inte tågen utan den tunga lastbilstrafiken. Jag har aldrig förstått att de som företräder privatbilismen aldrig protesterar över att de varje år subventionerar den tunga lastbilstrafiken med miljardbelopp.

Enligt det amerikanska Vägverket så sliter en 40 tons lastbil på vägar och broar lika mycket som 10.000 personbilar. Därför har man begränsat totalvikten där till 36 ton och 18 meter totallängd. Det innebär att över 60 procent av godset i USA rullar på järnväg.

I Sverige tillåter vi 60 ton och en längd av 24 meter. Lastbilslobbyn driver en intensiv kampanj att ytterligare höja totalvikten och tillåten längd. Eftersom slitaget på vår väginfrastruktur ökar exponentiellt med vikten så slits våra vägar och broar ned i en rasande fart och privatbilisterna får stå för notan. De får också betala för det slitage och de kostnader som orsakas av lastbilsekipage som ägs av utländska åkare. Dessa bidrar inte med en enda krona i svensk skatt.

För en alert organisation som företräder privatbilismen så borde det vara en hjärtefråga att ta tag i. Varför ska vi privatbilister subventionera utländska åkare som förstör våra vägar? Men Bil Sweden fortsätter att fokusera på tågen och järnvägen. Likt en Don Quijote jagar man väderkvarnar.

Clas Lundberg, Västerås

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt