Opinion

”Kaos väntar på södra stambanan”

GÖTEBORG 2011-07-03 Tågtrafikanter väntar på ersättningsbussar i Göteborg på söndagen sedan närmare 60 region- och pendeltåg i Västsverige ställts in under helgen. Flertalet inställda tåg beror på brist på lokförare. De har gått på semester utan att ersättas. Foto Adam Ihse/TT Foto: Adam Ihse/TT

SLUTREPLIK. Alla kan ju se hur det står till med den svenska järnvägen. Men trots regeringens mångmiljardsatsning får Skåne mindre pengar, inte mer. Hur gick det här till? Är det ett totalt stopp som krävs för att regeringen ska ta itu med problemen? Det undrar Jonas Rastad och Mikael Stamming, Region Skåne.

Visst tar det tid att bygga järnväg och därför ska vi inte vänta längre med beslut. Regeringen har satsat 100 miljarder kronor ytterligare för denna planperiod – men Skåne är ett exempel som fått 1 miljard kronor mindre än förra perioden, trots tillskottet. Vad hände?

Skåne, med 13 procent av befolkningen, har fått mindre än 7 procent av 2014-25 års transportplans tilldelning – Skåne jobbar med transittrafik, import och export av Sveriges gods och en växande arbetsmarknadspendling.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här