Opinion

”Ge oss chansen att klara klimatmålen”

Jakob Lagercrantz, grundare 20-30 sekretariatet, Carl Nyberg, vd Neste AB och Gustav Melin, vd Svebio.

DEBATT. Våra skogar kommer att spela en stor roll för att minska trafikens klimatpåverkan. Men även andra restprodukter, odlade grödor, etanol och metanol samt andra bio-bensinkomponenter måste få likvärdiga villkor. Annars riskerar i stället användningen av fossila bränslen att öka, skriver Carl Nyberg, Neste AB, Gustav Melin, Svebio och Jakob Lagercrantz, 20-30 sekretariatet.

Vi välkomnar Sveriges ambitiösa mål att minska klimatutsläppen från transporter med 70 procent till 2030. Redan i dag är 20 procent av alla drivmedel förnybara och nyligen presenterade regeringen förslag om hur denna andel successivt ska öka. Men det behöver skapas rimliga förutsättningar för marknadens aktörer att leva upp till de nya kraven och skapa kostnadseffektiva lösningar för bilister och transportföretag.

Regeringens förslag om en så kallad reduktionsplikt för bensin och diesel är ett försök att skapa långsiktiga spelregler för marknadens aktörer. Men skarpa reduktionsnivåer slås bara fast för 2018–2020, vilket inte räcker för att få fart på investeringar i ny drivmedelsproduktion.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här