Trädgårdens nya grej från Husqvarna: uppkopplad motorsåg

2015-02-10 05:30 Helen Ahlbom  

Väderprognoser som styr vattenspridaren. Motorsågar som snackar med skogsarbetaren via skyddshjälmen. Idéerna är många. Nu storsatsar Husqvarna på produkter uppkopplade till nätet.

Petra Sundström har en bakgrund som forskare på Sics, Swedish Institute for Computer Science. Sedan i november leder hon Husqvarna Connectivity Hub som ansvarar för bolagets nya satsning på uppkopplade prylar, det som ibland kallas IoT, Internet of Things,

– Vi ser ju hur bilen och huset, ja hela världen kopplas upp. Självfallet måste även vi hänga med i den utvecklingen, säger Petra Sundström.

Husqvarna säljer allt från motorsågar och skyddshjälmar till vattenspridare och slagborrar. Men än så länge finns bara en produkt som kan kopplas upp till nätet: en robotgräsklippare, som övervakas via en app i mobilen.

Ambitionen är att de uppkopplade prylarna ska bli många fler, kunna kommunicera med varandra och skapa underlag för nya tjänster.

– Om motorsågen exempelvis skulle kunna kommunicera via hjälmen, kanske våra kunder väljer fler produkter från oss, säger Petra Sundström.

Andra idéer är sensorer i gräsmattan som styr bevattningsanläggningen till torra områden.

Kombineras detta med senaste väderprognosen blir tjänsten ännu smartare.

En utmaning för Petra Sundströms nya grupp är att välja sensorer och radioteknik som passar så många av företagets produkter som möjligt.

– Men ibland kanske hemmets wlan passar bättre än ett sim-kort. Och varje apparat behöver inte ha en egen uppkoppling till nätet. Kanske räcker det att den kan kommunicera med en produkt i närheten.

Val av standard är en annan utmaning. Google står bakom Thread-initiativet. Men det svenska operativsystemet Contiki är också ett alternativ, liksom rader av andra protokoll.

– Så vi väljer kanske en lösning som är enkel att byta ut om det etableras en verklig standard.

Husqvarnas Connectivity Hub diskuterar också hur data från de uppkopplade produkterna skulle kunna nyttjas för såväl nyttiga som underhållande tjänster.

Med motordata från slagborren kan proffsbyggarna erbjudas en tjänst som visar när det är dags för översyn och hur borren skulle kunna användas effektivare.

Och med en kamera på robotgräsklipparen skulle det bli möjligt att visa upp sin nyutslagna ros för kollegan på jobbet. Hur många uppkopplade produkter och nya tjänster som Husqvarna har om tre år, vågar Petra Sundberg inte säga med någon större säkerhet.

– Kanske ett 20-tal. Men då höftar jag.

Husqvarna

Världens största tillverkare av motordrivna utomhusprodukter.

  • Omsättning: 30,3 miljarder kronor
  • Resultat: 0,9 miljarder kronor
  • FoU-kostnad: 1 miljard kronor
  • Antal anställda: 14 200

Källa: Årsredovisning 2013

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt