Saabs nya vingpanel sänker luftmotståndet

2015-12-10 12:00 Monica Kleja  

Saab har byggt en vingpanel i komposit som är unik i världen och ska minska flygplanens co2-utsläpp.

Försvarskoncernen Saab presenterade i dag en ny vingpanel i Linköping. Den senare är ett resultat av EU:s forskningsprojekt Clean Sky, som har som mål att minska den globala flygtrafikens klimatpåverkan.

Panelen mäter 9x3 meter i storlek och ska under 2017 testflygas på ett av flygplanstillverkaren Airbus-flygplan.

På söndag flygs den väldiga vingdelen till Vitoria i Spanien där det spanska bolaget Aernnova ska bygga in den i en Airbus A340. Eftersom vingen är så stor har Saab hyrt in jätteplanet Antonov-12 för att klara själva frakten.

Enligt företagets affärsområdeschef Dan Jangblad (Industrial Products and Services) kan den speciella konstruktionen innebära ett teknikgenombrott i världen när det gäller för att minska co2-utsläppen från flyget i framtiden. Det gäller nu att testflygningarna faller ut väl.

– Vad vi bedömer kommer den att leda till betydligt mindre luftmotstånd, lägre bränsleförbrukning, och lägre utsläpp, säger han.

Det bolagets ingenjörer gjort är att bygga överdelen av en flygplansvinge utan glapp, skarvar och nitar, vilka annars ökar motståndet i luftflödet ovanför vingen.

Den rundade framkanten av vingen sitter ihop med vingpanelen och bildar en plan helhet.

– Syftet är att göra vingen så slät att strömningen bli laminär, säger Dan Jangblad.

Vingpanelen består i botten av en kompositkonstruktion med både längsgående och tvärgående balkar. På den har man placerat ett kompositskal som sedan härdats i ett formverktyg.

Vingpanelen ska sedan monteras på en underdel. Den har hittills bara tillverkats i två exemplar, varav den ena varit avsedd för Saabs egen testverksamhet.

På Airbusens andra sida kommer framöver en strömningsmässigt symmetrisk vinge att monteras.

Den kommer från det brittiska GKN Aerospace och är byggd med enklare teknik, enligt Jonas Bohlin, tekniskt ansvarig för projektet "CleanSky SFWA BLADE" på Saab. Man ska nu göra jämförelser av funktionaliteten.

Saabs budget för vingdemonstratorn i Clean Sky-projektet uppgår till 300 milj kr. Kostnaden delas av företaget och EU-kommissionen.

Bolaget är en av tolv deltagare och "co-leader" tillsammans med Airbus.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt