Tipsa en vän om en artikel

Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons
- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Mattias Carlsson, Försäkringsarkivet

Bank-id blir hinder för jämförelsesajt

Försäkringsbolagens aviga inställning till bank-id sätter käppar i hjulet. 10 kommentarer

Utländsk e-legitimation blir svensk

Till sommaren ska det gå att elektroniskt lämna anbud i en offentlig upphandling inom hela EU.

Två specialbyggda lastbilar från Scania har försetts med strömavtagare och ingår i projekt Elvägar.

Tio frågor till elvägs-experten

Elvägskonsulten Per Ranch har koll på läget. 2 kommentarer

Google cardboard vr-glasögon

VR i plast istället för kartong

Sökjätten Google tar ytterligare steg in i den virtuella världen. Nu ska företaget ersätta sina kartongbrillor.

tre vita hönor

Höna godkänd som läkemedelsproducent

TEKNIKSVEPET. Genmodifierad höna, sop-forskning och trådlös billaddning.

Den klassiska svävarmodellen SR.N4 fotograferad 1973.

60 år av svävande historia

TEKNIKHISTORIA. Svävarna har spelat en viktig roll under historien och används än i dag. Det här är berättelsen om hur. 14 kommentarer

Kök med spis och köksfläkt

Varför skippa köksfläkt?

TEKNIKFRÅGAN. Vad är fördelen med att låta stekoset gå ut i ventilationstrummorna mot att filtrera närmast spisen? 46 kommentarer

Annons
Ericsson-logga och bild på Hans Vestberg

Ericssonchefen: Vi ska bli etta på 5g

Ericssonchefen drog massor av tungviktare till sitt frukostseminarium på IVA. Själv tycker han den typen av framträdande är en mardröm. 11 kommentarer

Ericsson öppnar inkubator i Silicon Valley

Inkubatorn Ericsson Garage i Kista får uppföljare i Silicon Valley. 2 kommentarer

Peder Fjällström och skrämdump från Slack

Veckohandlar med kontorets chattapp

Med Slack som familjechatt håller Peder Fjällström koll både på barnen och på veckohandlingen. Nästa mål är att få programmet att fungera också som automatisk läxhjälp. 8 kommentarer

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

För första gången förvandlades vätgas till extremt het väteplasma i fusionsreaktorn Wendelstein 7-X i Greifswald. 59 kommentarer

Så fuskade "motorcyklisten"

Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln.

Hur är det möjligt att dölja en motor med batteri i en tävlingscykel?

Grafik ögver spionprogram. Av: Jonas Askergren

Spionprogram kan tillåtas för att stoppa terrordåd

Efter terrordåden i Paris vill regeringen ge Säpo och polisen rätt att använda ”hemlig dataavläsning”. 108 kommentarer

Tyst om trojaner i Danmark – efter 14 års användning

I 14 år har dansk polis använt trojaner för att kartlägga brottsmisstänkta. Men lite är känt om hur metoden fungerar. 6 kommentarer

Beslut om effektskatten dröjer

Beslut om effektskatten dröjer

Vattenfalls krav på slopad effektskatt fick inte något gehör på Energikommissionens möte på torsdagen.-Vi ska först ta fram egna fakta, säger energiminister Ibrahim Baylan till Ny Teknik. 166 kommentarer

Ola Winqvist (till höger), överläkare och prisad innovatör, har utvecklat en ny teknik för att rena blodet från den typ av vita blodkroppar som driver på inflammationer i kroppen. I förgrunden Christian Lundgren.

Cellfälla nytt vapen mot autoimmuna sjukdomar

Den nya svenska metoden att behandla autoimmuna sjukdomar kan komma ut på klinikerna nästa år. 17 kommentarer

Följ GET blog här

Även få människor kan göra stor skillnad

#GETblog Alice Marshall om första steget för att lyckas göra teknikbranschen jämställd. Läs senaste inlägget i Googles blogg

Exempel på id-kort

Stopp för fejkad adressändring

Skatteverket kommer att göra systemet för adressändring säkrare. Syftet är att hindra identitetskapning. 36 kommentarer

DEBATT
Glöm att tåget kan ersätta flyget. Det är biljettpriset som avgör hur vi reser, skriver debattören.

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

REPLIK. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget. 156 kommentarer

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Trafikverket har sänkt hastigheten genom Hallandsåstunneln efter larm om vibrationer. 23 kommentarer

SJ 3000 enda tåget som skakar

Skakningar har rapporterats från tåg som kör genom nybyggda Hallandsåstunneln. De tåg som har drabbats av problemet är av samma typ. 15 kommentarer

Ericsson-logga

Ericsson lovar snabbare 4g-nät

Ska uppgradera dagens 4g-nät till 1 Gbit/s. 49 kommentarer

Några få kan göra stor skillnad

Några få kan göra stor skillnad

Så kan tech-branschen bli mer jämställd.

Läs mer
Johan Bengtsson får Stora automationspriset och 80 000 kronor för sitt engagemang i att intressera unga för teknik och industrin.

"Vi fångar ungas
intresse för teknik"

Johan Bengtsson prisas för sitt engagemang. 7

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Microsofts kapsel sänks i havet

Microsoft sänker sitt datacenter i havet

Havsdjupet kyler Microsofts nya datacenter. 28 kommentarer

Paolo Macchiarini

KI-kirurgen utreds på nytt

Ny Teknik har följt historien om den omstridde Paolo Macchiarini. 31

Tidiga tecken på Alzheimers

Tidiga tecken på Alzheimers

Nästan 20 år innan Alzheimers drabbas hjärnan av inflammatoriska förändringar. 11

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Nya arter upptäckta i djuphavsstudie

Fjärrstyrt undervattensfordon ger ny insyn i havets hemligheter. 1

Joggare

Nio av tio friluftsplagg innehåller miljögift

”En tickande miljöbomb”, menar Greenpeace. 4

Malariamygga

Miljardsatsning ska utrota malaria

Bill Gates och Storbritanniens finansminister satsar mot malaria. 7

Klassiska medarbetarsamtal funkar inte för att styra medarbetarna, menar experten.

”Medarbetarsamtal är verkningslösa”

KARRIÄR. Ett förlegat sätt att försöka styra medarbetarna, anser experten. 3

Tjej som spelar dataspel

Dataspelande kan ge bättre engelska

Ny studie: Gamers får bättre betyg i engelska än de som inte spelar. 12

De bytte jobb med varandra

De bytte jobb med varandra

”De där” på byggfirman förvandlades till ”vi”.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka!

jobb145 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Skärmen visar vägen framför lastbilen.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se