Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons

Verktyg

- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Nokias plan för att slå Ericsson i 5g-kampen

Forskarna på Nokia och Ericsson tävlar om att dominera 5g, nästa mobil­standard.

”Googles glasögon viktiga för 5g”

Nokias Lauri Oksanen räknar med att mobilerna spelar en mindre roll för utvecklingen av nästa generations mobilnät.

Efter storbranden: ”Kan 
nog rädda 90 procent”

Efter storbranden: ”Kan nog rädda 90 procent”

Sågverket Karbenning startar provsågningar av virke som skadats i den stora skogsbranden. 6 kommentarer

Nokia tappar på 4g-marknaden

Nokia faller till fjärde plats på världsmarknaden för 4g-system. 3 kommentarer

ABB:s betydande teknikgenombrott

ABB:s betydande teknikgenombrott

Gasblandning gör ställverket mer miljövänligt. Betydande genombrott, enligt ABB. 5 kommentarer

Chokladtokig ingenjör sökes

Chokladtokig ingenjör sökes

TEKNIKSVEPET. Har du det som krävs för att bli Doktor choklad? Här ett urval av tekniknyheter från det senaste dygnet. 1 kommentar

Nasa säkra: Stoftet 
från annat solsystem

Nasa säkra: Stoftet från annat solsystem

Sju partiklar av okänt ursprung har lyckats detekteras av rymdsonden Stardust. Enligt forskare vid den amerikanska rymdorganisationen Nasa kommer de inte från vårt solsystem. 12 kommentarer

Annons
Skaparen: Förlåt för 
popup-annonserna

Skaparen: Förlåt för popup-annonserna

Ethan Zuckerman ber om ursäkt för internets största plåga. 8 kommentarer

Pulverspriten på gång

Så här lätt lyder svärmen med tusen robotar order

Armé med 1024 robotar organiserar sig själv.

Tysk vindby provar jättebatteri

Feldheim är självförsörjande på vindel. Nu ska man testa att lagra el i Europas hittills största batteri. 39 kommentarer

Bomba i google

Tatuering som strömkälla

Tatuering som klistras på kroppen kan utvinna elenergi från svett.

Assange: Nu ska jag 
lämna ambassaden

Assange: Nu ska jag lämna ambassaden

Efter två år på Ecuadors ambassad i London kan Julian Assange vara på väg därifrån. 48 kommentarer

Assange kräver garantier

Wikileaksgrundaren vill ha löfte att han inte utlämnas till USA. 4 kommentarer

DEBATT
En konsekvens av Boverkets förslag till nya regler blir att många kommuner och byggherrar i tvingas sänka sina ambitioner.

”Boverket hindrar oss bygga energisnålt”

Vi behöver byggregler som driver utvecklingen framåt, inte att medelmåttighet får sätta standarden, skriver Conny Pettersson, vd Swedisol. 15 kommentarer

Världens dyraste 
bil på auktion

Världens dyraste bil på auktion

Ferrari från 1963 är den dyraste bil som någonsin sålts på auktion. 9 kommentarer

Ladda mobilen snabbare

Ladda mobilen snabbare

Med en ny metod kan mobilen få sex timmars samtalstid efter 15 minuters laddning. 26 kommentarer

Supersvart material testas i rymden

Supersvart material testas i rymden

Ett instrument med ett supersvart material har anlänt till rymdstationen ISS. Nasa vill testa hur nanomaterialet klarar den tuffa miljön. 4 kommentarer

Vad kan vara svartare än svart?

Nasa har utvecklat ett material som är tio gånger svartare än den svartaste färgen. 11 kommentarer

Vrakdelarna tinar fram när glaciärerna smälter

Den varma sommaren har gjort att fler vrakdelar efter det kraschade Herculesplanet tinat fram på Kebnekaise. 2 kommentarer

Sveriges högsta bergstopp smälter

Nuvarande tvåan är på väg att ta över tronen. 5 kommentarer

Mystiska detaljer kring kraschade Herculesplanet

Mystiska detaljer kring kraschade Herculesplanet

Den norska Herculeskraschen i svenska fjällen 2012 fortsätter att väcka många frågor. Det visar Ny Tekniks granskning. 27 kommentarer

”Vi har utrett det som har inträffat”

Utredaren tillbakavisar kritiken mot Hercules­utredningen.

Många feldata i de svarta lådorna

Fler brister i Herculesplanets svarta lådor. 4

EU-domstolen kan få avgöra hemligstämpel

Haverikommissionen har hemligstämplat innehåll ur planets svarta lådor.

Ny chans för blyreaktorn

Ny chans för blyreaktorn

Utbildningsminister Jan Björklund ställer sig nu bakom tanken på en ny svensk forskningsreaktor. Det är en ny chans för den blykylda Electra-reaktorn. 380 kommentarer

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

Wallenius drömreaktor får plats i en resväska

KTH-professorn Janne Wallenius vill bygga världens första blykylda kärnreaktor i Oskarshamn. 96 kommentarer

”Mest ftalater i billigt vin”

”Mest ftalater i billigt vin”

Majoriteten av testade franska viner innehöll ftalater, enligt en ny studie. Ämnena är kända för sin hormonstörande effekt. 7 kommentarer

Fyra ftalater förbjuds nästa år

Men varor som importeras till EU kan innehålla ämnena. 17 kommentarer

Nevs konkurshot avvärjt

Konkursansökan mot elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan dras nu tillbaka. 25 kommentarer

Laser spårar sprängmedel

Laser spårar sprängmedel

Med ett nytt system kan ett flygplan hitta explosiva ämnen och farliga kemikalier på marken. 10 kommentarer

Svenskt företag med på Kina-raket

Svenskt företag med på Kina-raket

Uppsalaföretaget Diracs teknik används av världens mest haussade mobiltelefonbolag.
-Xiaomi har revolutionerat mobilvärlden, säger Mathias Johansson, vd Dirac Research. 15 kommentarer

Huawei kopierar annan kines

Xiaomi säljer alla sina mobiler via nätet. 9 kommentarer

WHO ger klartecken

WHO ger klartecken

Oprövade läkemedlet ZMapp bör sättas in mot ebola, anser expertpanel. 1 kommentar

Kanada skänker bort vaccin

Ger ett nytt ebolavaccin som utvecklats i ett myndighetslaboratorium. 3 kommentarer

Tobaksplanta ger ebolamedicin

Tobaksplanta ger ebolamedicin

Antikroppar tillverkas i tobaksplantor. Ett japanskat bolag flaggar samtidigt för ett nytt preparat. 24 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Topplista

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Tidningen tillbaka 20 augusti – välkommen in på webben

Nu tar pappret paus. Men på webben kör Ny Teknik vidare som vanligt i sommar. 1

Senaste quizen

    Senaste quizen
  • Kampsugna

    Är du redo att möta gladiatorerna?

  • Ur djupet

    Vad vet du om Sveriges mest kända vrak?

Alla våra quiz
Här är varannan chef kvinna

Här är varannan chef kvinna

-Vi tjejer har blivit peppade att våga oss på chefsrollen, säger Anna Le Moine, på Ramböll. 1

Havsbakterier möjlig energikälla

Havsbakterier möjlig energikälla

Bakterier med ett särskilt pigment kan absorbera stora mängder koldioxid. 3

Här är nya Flappy Bird

Här är nya Flappy Bird

Nguyen tillbaka med nytt spel. 2

Maxar livet med multisport

Maxar livet med multisport

ABB-ingenjörerna Petra och Niclas Lestander satsar på träning. Och barnen hänger på. 1

Hämtar energi ur djupet

Hämtar energi ur djupet

Turbin ska omvandla havsströmmar till elektricitet. 17

Ny bok om DC-3

Ny bok om DC-3

TEKNIKHISTORIA. – Svenskarna satt på parkett och spanade på de sovjetiska stridskrafterna.
Det berättar Christer Lokind, tidigare svensk underrättelseofficer, som har skrivit en egen bok om DC-3-affären. 4

Slutrullat för Volvo XC90

Slutrullat för Volvo XC90

Efter 12 år och 636143 tillverkade bilar upphör produktionen av Volvo XC90. 10

Rolls Royce slår rekord

Rolls Royce slår rekord

Försäljningen skjuter i höjden. 3

Kommunistlyx till salu

Kommunistlyx till salu

Ordförande Maos vän köpte sig en Mercedes Pullman 600. Nu säljs den på auktion i originalskick. 8

Mer byggmaterial kan återvinnas

Mer byggmaterial kan återvinnas

Rapport: Byggsektorn borde kunna bli bättre på att återvinna material. 1

Smarta klockor på Googles konferens

Smarta klockor på Googles konferens

Nu tar sig nätjätten in i fler prylar. 12

3d-skrivare tar plats i skolan

3d-skrivare tar plats i skolan

Elever skriver ut sina egna hus.

”Jag vill göra skillnad”

”Jag vill göra skillnad”

Politisk veteran och snart nybliven ingenjör, Yvonne Ruwaida sadlar om. 18

Elhoj från Harley-Davidson

Elhoj från Harley-Davidson

Harley-Davidson lanserar sin första eldrivna motorcykel. 18

jobb161 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Svett som elgenerator

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se