Tipsa en vän om en artikel

Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons
- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Beslutet om att stänga 
Ringhals uppskjutet

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 13 kommentarer

Hur påverkar vinden planets flygtid?

Veckans gåta: Hjälper vinden flygplanet?

Får ett plan lika stor hjälp av medvind som det bromsas av motvind?

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare.

Efter kraschen: ”Stolarna
ett mekaniskt underverk”

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 30 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Ett Gripenplan gled av landningsbanan på väg till en övning på en flygbas i Tjeckien. 33 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Lyssna på orgeln
av diskettstationer

Med 49 diskettstationer har en tysk teknikklubb byggt en orgel.

Solceller som är perfekta 
för våra nordiska vintrar

Solceller som är perfekta för våra nordiska vintrar

Finska forskare slår rekord för solceller i svart kisel. Perfekt för nordiska vintrar, enligt forskarna. 26 kommentarer

Annons
Dom ger hopp om europeiskt patent

Dom ger hopp om europeiskt patent

Enhetligt europeiskt patentskydd som gäller i 25 länder kan bli verklighet.

Tracking Gateway, Sensor Tag

Spårar militära containrar i realtid

Försvarets materielverk testar nytt system för att följa gods.

Accedos vd Michael Lantz

”Smart-tv är lite av en besvikelse”

Antalet operativsystem för tv-marknaden har skapat en kaosartad situation. ”Det är fler än vi någonsin trodde”, säger specialistföretaget Accedos vd Michael Lantz. 15 kommentarer

Alla vill vinna fajten om din tv-apparat

Tillverkarna ger nu allt för att rå om den internetuppkopplade tv:n.

Susanna Baltscheffsky

Välkommen till Digital Teknik

LEDARE. Det är mycket it nu. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYHETERNA
Bilen som körs i sidled

Bilen som körs i sidled

TEKNIKSVEPET. Fickparkera fel med den här bilen den som kan. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Mats Lewan

Underskatta inte Spotify

Spotify

ANALYS. Har Spotify en chans i det stenhårda streamingkriget just nu? Kommer de nya tjänsterna att slå? Absolut.

Sonychef: "Spotify kan ta sig långt"

Michelle Kadir, Sony Music: "Vi kommer att se ett stort streamingkrig under 2015". 1 kommentar

Mätaren i nosen 
vässar vindkraft

Mätaren i nosen vässar vindkraft

Högre elproduktion och mindre slitage lovar Vattenfall med sin ultraljudsmätare. 13 kommentarer

Soldriven hiss snålare än mikron

Soldriven hiss snålare än mikron

Franska hisstillverkaren Otis har installerat en soldriven hiss i ett åttavåningshus i Nantes. 4 kommentarer

Vågkraft

Genombrott för svensk havskraft

Svensk undervattensdrake utvinner el ur långsamma strömmar. Idén kläcktes för tio år sedan på Saab. 44 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 13 kommentarer

Trafikverket

Trafikverket tvingas köpa produkter som inte finns

Myndigheter som Trafikverket får tänka om vid upphandlingar när en ny strategi läggs fram av regeringens innovationsråd. Nu ska funktioner köpas – inte produkter. 20 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Svensk stirlingmotor 
lovar mest solkraft

Svensk stirlingmotor lovar mest solkraft

Ett svenskt solkraftverk med stirlingmotor är mest effektivt i världen. Det hävdar svenska Ripasso. 74 kommentarer

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Topplista

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 4

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 3

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch.

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 13

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 4

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 3

Slut på pinkande robotar

Slut på pinkande robotar

Möjligheten till egna redigeringar i Google stoppas. 2

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

KARRIÄR. Försök stoppa driften att alltid vilja ha rätt, råder konsulten. 4

Robotar slåss om miljoner

Robotar slåss om miljoner

Ska köra bil, ta sig in i en byggnad och göra hål i en vägg på egen hand. 2

Matjätte stoppar all försäljning av mikropopcorn

Matjätte stoppar all försäljning av mikropopcorn

Coop Danmark slutar sälja popcorn som värms i mikrovågsugn. 5

Här är tipsen för dig som söker nytt jobb

Här är tipsen för dig som söker nytt jobb

KARRIÄR. Lite less på jobbet? Hitta nytt med expertens tips.

jobb322 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Orgel av diskettstationer

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se