Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons

Verktyg

- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

En stilstudie av Sveriges första reaplan. Efter att de tjänat ut på F 13 i Norrköping, överfördes de till Kungliga Östgöta Flygflottilj på Malmen utanför Linköping. Sikten från kabinen på Vampire-planen var som synes mycket god.

Vampyrerna kommer!

TEKNIKHISTORIA. Den 4 juni 1946 var en stor dag för svenskt flyg. Då kom de första reaktionsdrivna flygplanen till Sverige. 1 kommentar

Bäckebo-torpeden var en tysk V2-raket på villovägar som slog ner i Småland. Senare kom Tyskland och Hitler att använda V2-raketer mot England.

Hitlers raket blev startskottet för rea

Det tyska supervapnet slog ner i Småland. 1 kommentar

Stamceller

Frisk av stamceller – i det egna blodet

Två matskedar blod och en byggnadsställning är allt som behövs för att odla fram ett kroppseget blodkärl. 1 kommentar

Solel

400 nya miljoner till solel

Regeringen skjuter till nya bidragspengar till personer som installerar solceller. 27 kommentarer

Solcell

Skatterabatt för solceller

60 öre per kWh är nya regeringens förslag. 47 kommentarer

Charlotta von Schultz

Hur känner du för solceller på taket?

KRÖNIKA. Vad skulle få dig att ha solceller hemma? 75 kommentarer

PTS hemlighöll pm om datalagring

PTS generaldirektör Göran Marby ansåg att det var "olämpligt" att skicka myndighetens tolkning av EU:s datalagringsdom till Justitieutskottet. Då skulle den ju bli offentlig och det ville man inte. 14 kommentarer

Risk för snabb 
polomkastning

Världens största fyrverkeri

Ett japanskt företag har tillverkat världens tyngsta fyrverkeripjäs.

Så ska Försvaret gå vidare
Det är fortfarande de tre ytobservationerna som är intressantast när Försvarsmakten ska börja analysera informationen från jakten på en eventuell ubåt i Stockholms skärgår, säger konteramiral Anders Grenstad.

Så ska Försvaret gå vidare

Stora mängder teknisk information som Försvarsmakten samlat in under marinens underrättelseoperation ska nu gås igenom.

”Den eller de som kränkt våra vatten har lämnat”

Merparten av fartygs- och amfibieförbanden har nu gått i hamn. 12 kommentarer

Genom att utnyttja vattenskikt med olika densitet kan en ubåt undgå upptäckt.

Så kan ubåtar gömma sig i Östersjön

Ubåtsjakt är exceptionellt svår just här. 28 kommentarer

Annons

Klart riva reaktor i Studsvik

Kärnreaktorerna R2 och R2-0 i Studsvik har fått klartecken av strålsäkerhetsmyndigheten att rivas. R2 togs i drift 1960. 7 kommentarer

Det vita på guldversionen av Iphone 6 riskerar missfärgas i jeans.

Jeans riskerar färga din Iphone

TEKNIKSVEPET. Användare av Iphone 6 har hittat något nytt att klaga över. 8 kommentarer

Så ska bilarna leva 
vidare efter skroten

Så ska bilarna leva vidare efter skroten

Från årsskiftet ska 95 procent av vikten i en bil kunna återvinnas. 3 kommentarer

Skrotbilen blir koppargruva

Walters Bildelar ska loss koppar ur skrotbilar. 5 kommentarer

Sex av tio billiga bilbarnstolar underkändes

Sex av tio billiga bilbarnstolar underkändes

Sex av tio bilbarnstolar i prisklassen under 70 euro underkändes i en tysk test nyligen. 2 kommentarer

Oro när Daimler säljer Tesla

Oro när Daimler säljer Tesla

Daimlers beslut att sälja sitt innehav av Teslaaktier har satt igång spekulationer om skärpt konkurrens. 6 kommentarer

Varför lyckas Israel 
där Sverige misslyckas?
Varför lyckas Israel 
där Sverige misslyckas?

Varför lyckas Israel där Sverige misslyckas?

TEL AVIV. Jämfört med Sverige lyckas Israel skapa många fler framgångsrika, nya innovativa företag. Ny Teknik besöker Israel.

Klarna

Klarnas coola bas i Tel Aviv

TEL AVIV. Svenska Klarna utformar sitt kontor med grafitti. 9 kommentarer

Texten om 
till video automatiskt

Texten om till video automatiskt

Tjänsten Wibbitz klarar tre språk. 1

Landet för 4 000 uppstartsföretag

Landet för 4 000 uppstartsföretag

Världsledare vallfärdar till Israel.

Skarp kritik mot bilpolitik

Konkreta satsningar på att nå en fossiloberoende fordonsflotta saknas i regeringens budget, menar kritiker. 11 kommentarer

Gripen E

3 miljarder till Super-Jas

Regeringen lägger 2,9 miljarder kronor på utvecklingen av Jas 39 Gripen E. 15 kommentarer

Regeringen bromsar rekrytering av toppforskare

Sju till åtta färre elitforskare. 11

Sverige på hugget med framtidens råvaror

Regeringen öppnar plånboken. 5

Harriet Wallberg.

”Högskolan måste bli internationell”

DEBATT. En färsk rapport visar att endast en tredjedel av de svenska lärosätena har en strategi för internationalisering. Det är olyckligt, skriver universitetskanslern Harriet Wallberg. 12 kommentarer

Specialutformade 
utrymmet i Hercules

Specialutformade utrymmet i Hercules

GRAFIK. Om svenskarna som hjälper till i kampen mot ebola själva skulle bli smittade flygs de hem med en unik ambulans inuti ett Herculesplan. 6 kommentarer

Två svårt sjuka i ebola kan vårdas i Linköping

Sverige har endast vårdplatser för två svårt sjuka ebolapatienter. 13 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Ebola sätter oss i ”omvärlden” på prov

LEDARE. Varenda en som ställer upp för att hejda ebolaepidemin visar ett enastående mod. 8 kommentarer

Mobiltelefonanvändare

Mobilen som får samtal utan SIM

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare löser en gåta i radionätet. 8 kommentarer

Gripen E

Argentinas mål: Köpa Gripen E

Förhandlingar ska inledas. 15 kommentarer

Jas-plan flög så lågt att minkvalpar dog

Minkfarmare kräver en dryg miljon kronor i ersättning från försvaret. 16 kommentarer

Mats Jansson och Denny Åberg har tagit fram Bofors nya HPM Blackout. Vapnet kommer dock inte att säljas, utan ska användas i tester.

Karlskogas nya vapen som slår ut elektronik

På det gamla Boforsområdet i Karlskoga har ett futuristiskt supervapen utvecklats. 43 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Här syr vi ihop Under skalet
Här syr vi ihop Under skalet

Här syr vi ihop Under skalet

I det senaste avsnittet av Ny Tekniks webb-tv-serie Under skalet undersöker programledarna Jacob Norrby och Jan Herrlin en symaskin. 1 kommentar

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Liten bär tung ryggsäck

Liten bär tung ryggsäck

En studie visar att lätta personer kan bära tyngre bördor än de som väger mer. 4

Gående möte

Få motion med vandrande möten

En tredjedel sitter still 4-8 timmar per dag. Lösningen: Gå på möte! 2

Kina kämpar att sätta en man på månen.

Kinesisk farkost ska
runda månen

Kina kämpar för en man på månen.

Sverige är bäst i EU på att hålla nere användningen av antibiotika till djur.

Sverige bäst på att undvika antibiotika

”Vi behandlar enbart det sjuka djuret.” 6

Xylitolet i vanligt tuggummi visar om en person blivit utsatt för radioaktiv strålning.

Tuggummi avslöjar radioaktiv strålning

Slump blev succé för forskarna. 5

Göteborg - staden som lyft efter fordonskrisen. (Bilden är ett montage)

Ingenjörsstaden som har lyft ur krisen

En lågkonjunktur följdes av en fordonskris. Men nu är det bättre tider. 2

Satelliten Mats.

Satelliten Mats i omloppsbana

Mats ska undersöka vågorna i övre atmosfären. 2

Med den nya tjänsten, där kunden kan installera en Azure-instans i det egna datacentret, kan användarna dra nytta av de misstag Microsoft redan gjort, enligt företagets molnchef Scott Guthrie. ”Allt är förkonfigurerat. Det kommer i en låda”, säger han om tjänsten, som kombinerar hårdvara från Dell och mjukvara från Microsoft.

Microsoft har molnlåda för egna datacentret

Jätten hade träff i San Francisco. 1

Byggare prisas som förebilder

Byggare prisas som förebilder

En veteran och en yngre chef prisade för samhällsbyggnad.

Äggfrysning

Jättar raggar kvinnor med äggfrysning som förmån

Så ska Facebook och Apple locka branschens kvinnor. 12

Microsoft släpper smartklocka.

Microsoft släpper smartklocka

Ska klara två dagar på en laddning. 3

Framtidsplanering

Vad gör du om tio år?

Ingenjörer vill ha trygghet och spännande jobb. Men sen då?

Fast jobb högt på prio-listan

Fast jobb högt på prio-listan

Flexibilitet och fast jobb viktigt för ingenjörer, visar stor enkät.

Bluetooth kräver mer betalt

Bluetooth kräver mer betalt

En inre strid har blossat upp inom organisationen bakom bluetooth. 7

21 skäl att börja träna

21 skäl att börja träna

Så lite krävs för att förlänga livet med fem år. 7

jobb161 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Krocktest av tio bilbarnstolar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se