Tipsa en vän om en artikel

Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons
- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Byggde vattenmätare 
med en Raspberry Pi
Byggde vattenmätare 
med en Raspberry Pi

Byggde vattenmätare med en Raspberry Pi

Med en enkel webbkamera och en den lilla datorn Raspberry Pi byggde Göran Lundquist en smart och billig vattenmätare. 17 kommentarer

Har du ett smart hem? Tävla med oss!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

SENASTE TEKNIKNYTT
Apple

Praktikantens lön på Apple: 58 000

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 11 kommentarer

Vattenfall testar första ångturbinen med magnetlager

Vattenfall testar första ångturbinen med magnetlager

Vattenfall testar världens första oljefria ångturbin, där turbinaxeln i stället lagras magnetiskt. Med metoden minskar brandrisken. 6 kommentarer

Forskaren Yijun Shi

Rester från biodiesel blir miljövänligt smörjmedel

ALMEDALEN. Forskaren Yijun Shi belönas med årets Framtidspris på 100 000 kronor. 8 kommentarer

Laservapen ska ge skydd mot drönare

Laservapen ska ge skydd mot drönare

När Japan står som värd för nästa G7-möte i maj nästa år planerar man skaffa tyska laservapen mot drönarattacker. 8 kommentarer

Facebook

Facebook kopplar upp

Den sydamerikanska mobiloperatören Tigo tror starkt på Facebooks Internet.org som ska sprida internet i världen. 11 kommentarer

Annons
Här är världens 
bästa led-lampa

Här är världens bästa led-lampa

Den kantiga lysdiodslampan lyser lika starkt som en 75 watts glödlampa - men drar 87 procent lägre energi. 80 kommentarer

Vem beslutar om liv 
eller död i robotbilen?

Vem beslutar om liv eller död i robotbilen?

Fler och fler självkörande bilar provas i trafik. Det ställer etiska frågor på sin spets - när robotbilen måste besluta om liv och död. 64 kommentarer

Romson och Baylan: Siktar 
på 100 procent förnybart

Romson och Baylan: Siktar på 100 procent förnybart

DEBATT. Energipolitiken är en grundläggande del av byggandet av ett hållbart samhälle, skriver miljöminister Åsa Romson (MP) och energiminister Ibrahim Baylan (S). 236 kommentarer

TOPP 30 • MEST INSPIRERANDE KVINNLIGA INGENJÖRERNA
De mest inflytelserika 
kvinnliga ingenjörerna

De mest inflytelserika kvinnliga ingenjörerna

TOPP 30. Ny Teknik har rankat 30 inflytelserika inspiratörer bland landets 50 000 kvinnliga ingenjörer.

Ingenjören som 
har koll på hela Volvon

Ingenjören som har koll på hela Volvon

Hon är mest inflytelserik i landet när Ny Teknik listar Topp 30 av landets största inspiratörer.

”Lilla gumman, det där måste man vara smart för”

”Lilla gumman, det där måste man vara smart för”

Som Female Leader Engineer är Katarina Atteryd en förebild för många. Och självklart könsdiskriminerad.

Susanna Baltscheffsky

Kvinnliga ingenjörer gör Tekniksverige bättre

LEDARE. Män, män, män... Överallt bara en massa män. 78 kommentarer

Stamceller

Varnar för stamceller som mirakelmetod

Över 700 kliniker världen över erbjuder i dag behandling med stamceller. Men forskare varnar för riskerna. 7 kommentarer

Därför känns snabb 
bil tyngre för bron

Därför känns snabb bil tyngre för bron

TEKNIKFRÅGAN. Besked från läsarna.

Rätt programmerare 
hittas med datorspel

Rätt programmerare hittas med datorspel

Skriv så bra kod att stridsvagnen besegrar de elaka spindlarna. Och de bästa programmerarna lockas till en jobbsökarsajt. 17 kommentarer

Norge, elbil

Miljardnotan bakom enorma elbilssuccén

I år kostar stödet för norska elbilar runt fyra miljarder svenska kronor. 101 kommentarer

Varför tar dyra 
knivar mer stryk?

Varför tar dyra knivar mer stryk?

TEKNIKFRÅGAN. Varför är dyra knivar mer känsliga för maskindisk? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 42 kommentarer

Solstormar hotar
el i miljontals hem

Solstormar hotar el i miljontals hem

GRAFIK. Två solstormar väcker oro i Nordamerika. Risker för lika omfattande skador som vid solstormen 1989. 24 kommentarer

Flytande kärnreaktor i MIT-studie

Flytande kärnreaktor i MIT-studie

Flytande kärnreaktorer är säkrare och mer flexibla än fasta kärnkraftverk framgår av en studie från MIT. 20 kommentarer

Honda ökar räckvidd för sin vätgasbil

Honda ökar räckvidd för sin vätgasbil

Honda har ökat räckvidden för sin bränslecellsbil och preciserat lanseringstiden. 21 kommentarer

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning. 12

Topplista

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Raket exploderade vid uppskjutning – igen

Tredje gången på åtta månader som en leverans till ISS misslyckats.

Då kommer Apple Watch till Sverige

Då kommer Apple Watch till Sverige

Billigaste modellen kostar knappt 4 000 kronor. 10

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Trehjulig eldriven Morgan 2016

Anrika brittiska sportbilstillverkaren Morgan planerar eldriven trehjulig sportvagn 2016. 3

Bestämd kvinna

Grabbig it-bransch avskräcker kvinnor

KARRIÄR. Den grabbiga bilden av IT-branschen avskräcker många unga kvinnor, visar studie.

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

Här är Google-chefens bästa rekryteringstips

KARRIÄR. Krossar myten om Googles märkliga rekryteringsmetod.

Sjöstjärna

Kloning ger yngre sjöstjärnor

Sjöstjärnor bör ägna sig åt kloning snarare än sex, visar studie. 3

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Japansk sällskapsrobot sålde slut direkt

Skämtar och förstår känslor. 1 000 exemplar slutsålda på en minut.

De vet vad pappersmassa kostar om två år

De vet vad pappersmassa kostar om två år

Tar hjälp av artificiell intelligens för att förutspå priset på pappersmassa. 3

Första kontoret med 1 000 sensorer

Första kontoret med 1 000 sensorer

Smarta kontoret ska spara energi och maxa miljön för de anställda. 10

Värna kreativiteten när piskan viner

Värna kreativiteten när piskan viner

KARRIÄR. Innovationskraften blir ofta lidande när företag effektiviserar. 8

Epidemic Sound ordnar låten till filmen

Epidemic Sound ordnar låten till filmen

33-LISTAN. Betala en gång för låten och använd den hur du vill. Det är budskapet från svenska företaget. 2

Världens tunnaste fönstersensor är svensk

Världens tunnaste fönstersensor är svensk

Monteras mellan fönsterbåge och karm.

jobb327 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

SpaceX falcon 9

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se