Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons
- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
USA:s spektakulära 
vindkraft – till havs

USA:s spektakulära vindkraft – till havs

Fem triangelformade Wind Float-plattformar med var sin 6 MW-turbin planeras på västkusten. 1 kommentar

Illustration: Tidal Lagoon Power

Tidvatten utmanar kärnkraften

Enligt rapport: Billigare än både kärnkraft och vindkraft till havs. 52 kommentarer

Försvunnet krigsfartyg hittat

Försvunnet krigsfartyg hittat

Japanska slagskeppet Krigsfartyget Musashi som sänktes av USA under andra världskriget är återfunnet.

Lättare hitta försvunna plan

Systemet ska hålla koll på flygplanen

Ska göra det lättare hitta försvunna flygplan.

Självkörande bil, KTH

KTH: En förarlös bil ersätter 14 vanliga

”Kommer revolutionera bilägandet”, säger Pierre-Jean Rigole vid KTH. 37 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

BILDSPEL/GRAFIK. Du luras av falska basstationer och bedrägliga wifi-nät. Appar suger åt sig dina kontaktlistor och sms. 34 kommentarer

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s
Surf

Här surfar man – i 300 Mbit/s

Här surfar man 
– i 300 Mbit/s

Telenor jackar upp hastigheten i mobilnäten. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 4 kommentarer

Telenor: Vi vill stoppa roamingkostnaderna

Det har kallats roamingrånet, eftersom användaren riskerar att få mycket höga kostnader när denne använder mobilt data utomlands. 3 kommentarer

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. 27 kommentarer

Zuckerberg: Skulle gärna jobba med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Första bilden av ljus
som våg och partikel

Bild visar att ljus både kan beskrivas som en vågrörelse och som ett partikelflöde.

Beslut på gång om världens längsta undervattenstunnel

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten till beslut i kongressen.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Ford, elcykel

Biljättens nya modell: Elcykel

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 20 kommentarer

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 8 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 14

Biogas, 33-listan

Tävlar med flytande biogas

Blir det en plats på bästa listan i kväll?

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 8

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 1

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 3

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 10

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 2

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 12

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb174 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Ljuset som partikel och vågrörelse

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se