Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons

Verktyg

- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan

Huset rasade på natten

Huset rasade på natten

Protokollet visade att ritningarna till huset var granskade. Ändå fick pelarna fel dimension. Kontrollsystemet i byggbranschen får svidande kritik i en okänd utredning. 9 kommentarer

Peab: Det skulle ha granskats externt

Beslut fattat redan före kollapsen, hävdar de.

”Ritningen kontrollerades”

Men felet upptäcktes inte, uppger konstruktören. 1

”Det var ett helvete”

För ägaren till huset har raset inneburit tvister med hyresgäster.

10 punkter för att rädda klimatet

10 punkter för att rädda klimatet

Klimatet kan räddas utan att tillväxt och jobb hotas. Slutsats i ny internationell rapport. 119 kommentarer

Här är Tysklands Industri 4.0

Här är Tysklands Industri 4.0

Den tyska regeringen satsar mer än två miljarder kronor på prestigeprojektet.

Sara Sunye

Två ingenjörer sparkas för industrispionage

”Våra riktlinjer inte tillräckliga”, säger Sara Sunye på Huawei.

Miljarder nitar utmaning för Fords storsäljare

Miljarder nitar utmaning för Fords storsäljare

Omställningen från tillverkning i stålplåt till aluminium kan bli en prövning för Ford och nya lätta lastbilen F-150. Ingen har tidigare nitat och limmat så stora volymer. 18 kommentarer

Tunneln kommer att gå cirka 60 meter under Mälarens yta.

”Ompröva Förbifart Stockholm”

Förbifart Stockholm behövs inte. Beslutsunderlaget för projektet är ålderstiget, anser tolv forskare. 77 kommentarer

”Förbifarten är nödvändig”

Stockholm sårbart utan ny genomfartsled, replikerar chef på Förbifart Stockholm. 22 kommentarer

Annons
Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

”Inhyrda är en risk”

Fackförbundet ST är kritiskt mot att bemanningsanställda utför kärnverksamhet.

Sarkofagbygget i Tjernobyl hotat

Sarkofagbygget i Tjernobyl hotat

Bygget av en skyddande sarkofag över den havererade reaktorn i Tjernobyl i Ukraina hotas av pengabrist. 14 kommentarer

DEBATT
Mats Friberg, vd Siemens PLM

Siemens-chefen: Svensk industri måste bli smartare

DEBATT. Industriell revolution är möjlig. Men det behövs riktade resurser, skriver Mats Friberg, vd Siemens PLM. 15 kommentarer

USA testar nytt ”Star Wars-vapen”

USA testar nytt ”Star Wars-vapen”

En flygplansmonterad laserkanon som kan skjuta i alla riktningar.

Skydda dina bilder bättre

Skydda dina bilder bättre

Ge dina viktiga molnkonton lite extra omtanke. Ny Teknik ger dig två råd på vägen till förbättrad lösenordshygien. 29 kommentarer

Roboten som städar solpaneler

Roboten som städar solpaneler

TEKNIKSVEPET. Möt Scrobby, den lille solpanels-städaren. Och andra tekniknyheter. 6 kommentarer

Massiv attack
mot val-webben

Trög webbplats på söndagen berodde på överbelastningsattack, uppger Valmyndigheten. 13 kommentarer

Miljardaffären klar: Microsoft köper Mojang

2,5 miljarder dollar pungar Microsoft ut för Minecraft. 4

Så byggde de en succé bit för bit

Spelet ett fenomen som spridits till både byggbransch och skola. 1

”Utgår ifrån att samarbetet fortsätter”

Hoppas kunna fortsätta utveckla slumområden med Minecraft. 1

Kör miniradio utan batteri

Kör miniradio utan batteri

En några millimeter stor radio hämtar energin från omgivande radiovågor.

Så tycker (S) i teknikfrågorna

Stefan Löfven (S)

Stefan Löfven ska i dagarna bilda en ny regering. Men vad vill S och den möjliga samarbetspartnern MP i teknikfrågorna? 39 kommentarer

Raka besked om Tekniksveriges hetaste frågor

JÄTTE-ENKÄT Så tycker riksdagspartierna. 62 kommentarer

Professorn om e-röstning: urkorkat

Professorn om e-röstning: urkorkat

Nästa riksdagsval ska Sverige testa elektronisk röstning. Det gillas inte av Svante Linusson. 110 kommentarer

”Skulle hindra valfusk”

Bekvämt att rösta hemma via datorn eller risk att valhemligheten avslöjas? Frågan om e-röstning delar Ny Tekniks nätläsare. 1 kommentar

Efter valet: Vilken är viktigaste teknikfrågan?

Se resultatet
  • Nya kärnkraftsreaktorer 52%
  • Ökat stöd till förnybar energi 18%
  • Höghastighetsbanor 7%
  • Stöd till klimatanpassning 4%
  • Utbyggnad av laddplatser 2%
  • Fler utbildningsplatser för ingenjörer 4%
  • Införande av innovationspolitiskt råd 2%
  • Programmering i grundskolan 5%
  • Högre mål om utbyggt bredband 2%
  • Ökat FoU-avdrag till anställda 2%
Rösta
Skydd mot skyfall långt borta

Skydd mot skyfall långt borta

Nordens städer rustar mot översvämningarna. Men det tar decennier innan planerna går i lås. 5 kommentarer

Forskare har lyckats frysa ljus

Forskare har lyckats frysa ljus

Upptäckten: Ljus som beter sig som vätska eller fast material. 2 kommentarer

Hatten på för selfie-bilder

TEKNIKSVEPET. En glittrig hatt för selfies och väntat besked om Mojangköp. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Thyssen Krupp tröttnar på ubåtar

Thyssen Krupp tröttnar på ubåtar

Thyssen Krupp verkar ha tröttnat på ubåtar efter Saabs köp av Kockums och för samtal med en köpare av de tyska ubåtarna i Kiel. 46 kommentarer

Fingerprint Cards areasensor.

Fingerprint-härvan växer allt mer

Polisrazzian bara början. Skandalen i Fingerprint Cards eskalerar. 7 kommentarer

"Ingen slump att polisrazzian kom"

Urban Fagerstedt, ordförande i Fingerprint Cards, tror att det är traders som fick polisen att göra en razzia.. 9 kommentarer

Genombrottet: De pratar med atomer

Genombrottet: De pratar med atomer

Chalmersforskarnas bedrift kan ge extremt snabba datorer. 5 kommentarer

Local Motors bil skrivs ut i 3d-skrivare.

Skriver ut hel bil i 3d

TEKNIKSVEPET. Här hittar du ett axplock av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Bitcoin

Sågade bitcoin - nu öppnar de för valutan

Betaltjänstbolaget nära lansera betalning. Men vd:n ”fortfarande skeptisk”. 16 kommentarer

Apple presenterade sin Smart Watch under tisdagen

”Jag är besviken på Appleklockan”

”Jag är besviken på Appleklockan”

Förre Sony-chefen hade väntat sig mer av Apples skrytur: Det är överraskande och riktigt dåligt att den saknar gps, säger Stefan K Persson. 65 kommentarer

Största nyheten från Apple: Egen
 dator på handleden

Största nyheten från Apple: Egen
dator på handleden

Stora nyheten under Apples event på tisdagen var ett elektroniskt armbandsur. 32 kommentarer

Så fungerar Apple pay

Utrustad med NFC ska Iphonen fungerar överallt. 13 kommentarer

Sendai-anläggningen på Kyushu i södra Japan

Japan startar kärnreaktor

För första gången sedan Fukushimaolyckan har den japanska kärnkraftsmyndigheten sagt ja till en start av kärnreaktorer. 20 kommentarer

Farkosten Surveyor och krigsfartyget Mars

Svenska MMT lanserar världsunik ROV-teknik

BILDSPEL Med Surveyor tar de obemannade undervattensfarkosterna ett rejält kliv framåt. 3 kommentarer

Ny ROV kostar 700 000 per dygn

Den nya värstingfarkosten Surveyor lämpar sig bäst för offshore-industrin. För vrakletande är den alltför dyr.

Kivra

Digital brevlåda betalar räkningar

Räkningen betalas med ett klick – men se till att ha pengar på kontot två dagar i förväg. 11 kommentarer

Facebook

Facebook testar en självförstörelseknapp

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Flashback

Grävgrupp har hela Flashbacks databas

Researchgruppen påstår att man har uppgifter till Flashback-användarnas konton. 49 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 8

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Forskning: Bipolära släktingar kan vara till din fördel. 5

Rolling stones i alperna

Rolling stones i alperna

Sätter stenar i rullning utmed alpstupen. 4

Biodlare

Svårläkta sår ska behandlas med bi-bakterier

Tester på hästar har givit lovande resultat. 11

Så överlever du oljudet i kontorslandskapet

Så överlever du oljudet i kontorslandskapet

Ljudgurun tipsar om överlevnadsstrategier. 8

20 miljoner till svenskt 3d-bolag

20 miljoner till svenskt 3d-bolag

KTH-avknopppningen gör 3d-modeller med hjälp av djupkameror. 1

Stephen Hawking

Uppkopplad rullstol håller koll på Stephen Hawkings

Rullstolen mäter kroppstemperatur, blodtryck och puls. 1

Electrolux nya idé: Robotfiskar tvättar kläder

Electrolux nya idé: Robotfiskar tvättar kläder

Vitvarujätten lockar med omröstning om bästa idén.

Kritik mot Slussen-tunnel

Kritik mot Slussen-tunnel

Forskare: Riskanalysen är undermålig.

Pengar inte allt för att förlänga arbetslivet

Pengar inte allt för att förlänga arbetslivet

Fler vill gå i pension senare. Men vad lockar kvar oss på jobbet? 4

Andra kan komma åt dina bilder på Instagram

Andra kan komma åt dina bilder på Instagram

Instagram och Grindr sparar bilder på servrar som kan nås utan säker identifiering. 1

Intels löfte: Sladdfritt nästa år

Intels löfte: Sladdfritt
nästa år

Trådlös laddning till datorer kommer. 11

jobb138 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord för alla mobiler

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se