Från prao till professor på flygmotorfabriken

Volvo Aero i Trollhättan har eget gymnasium och egen utbildning av forskare och ingenjörer

Annons
Verktyg
- Kom ihåg att inom flygindustrin är det inte produkterna som man konkurrerar med, utan kompetensen. Vår överlevnad här i Trollhättan beror på om vi kan klara vår försörjning av spetskompetens långsiktigt, och göra det av egen kraft, säger professor Bengt-Olof Elfström på Volvo Aero i Trollhättan.

Denna övertygelse delar han med hela Trollhättan. Därför finns på företaget fem professorer med 50 fors-kare, en egen ingenjörsutbildning och ett eget gymnasium. Bakgrunden är att Volvo Aero, forna Volvo Flygmotor, för 25 år sedan bestämde sig att styra bort från den trygga famn som svenska flygvapnet utgjorde, mot den betydligt mer krävande internationella civila flygbranschen.

Man blev samarbetspartner med de stora flygmotortillverkarna i världen. Och man har lyckats. De militära flygmotorerna utgör idag bara 12 procent av företagets omsättning. Men att, som Volvo Aero, vara kompetent komponenttillverkare åt sådana företag som Rolls-Royce ställer stora krav.

- Vi måste kunna prestera lika god forskning inom vår specialisering som våra beställare, alltså företag med 10-20 gånger så stor omsättning, förklarar professor Bengt-Olof Elfström.

- Flygindustrin är forskningsintensiv, och andra företag i branschen ligger i folkrika områden med god försörjning av akademiker. Det är den utmaning vi i Trollhättan tar. Och vårt sätt att lösa det är att knyta utbildning och forskning till företaget, berättar han.

- Vår ständiga fråga är hur vi ska få tag på kompetens till Trollhättan när den egentligen inte finns att få någonstans i Sverige?

Bengt-Olof Elfström konstaterar stolt att på Volvo Aero i Trollhättan finns nu Europas ledande experter inom flera strategiska teknikområden, till exemel professor Lars-Erik Eriksson som är en auktoritet inom strömningsteknik.

- Men vi är ständigt konkurrensutsatta vad gäller just kompetensen. Vi måste värna om de experter vi redan har och hela tiden fostra nya. Helst forskare inom discipliner som ännu är outforskade.

- Och det är här hela systemet med gymnasium, ingenjörsutbildning och forskarutbildning inom företaget kommer in i bilden. Vi har skapat ett självlärande system som långsiktigt försäkrar oss om att kompetensen hela tiden utvecklas.

Det är med just dessa ögon Bengt-Olof ser hela utbildningssystemet: för att klara av den framtida försörjningen av kompetens till det egna företaget. Från grundskolans pryo och prao via industrigymnasiet, praktiken, fortbildningskurserna, den egna produkt-ingenjörsutbildningen, de omgivande akademiska läroanstalterna, studenternas examensarbeten, forskarutbildningarna till professorerna.

- Huvuddelen av våra akademiker kommer in utifrån. Det är folk som vi i viss mån fostrat själva genom att delta i undervisning på universiteten, leda examensarbetare, doktorander med mera. Men det är viktigt att förstå detta, det behövs rejält med kunskap på företaget för att kunna få bästa nytta av den kunniga personal som man rekryterar utifrån.


Luleingenjör sätter bo
Susanne Vesterlund, 27, är civilingen-jör från Luleå och rekryterad som trainee för två år sedan.

- Vi är en hel del som kommer från Luleå här i Trollhättan, berättar hon.

På 16 månader jobbade hon på fyra olika ställen. Och till slut hamnade hon på kvalitetstekniken som projektledare för leverantörsstyrning.

Soligaste minnet från traineetiden, förutom kompisarna i traineegruppen, var ett halvår hos en underleverantör i USA.

- Trollhättan blir nog mitt hem för ett tag framöver. Jag trivs så bra här att jag just köpt ett hus.

Anna trivs i Berget
Anna Johansson, 19, gick ut Volvo Aeroprogrammet på Nils Eriksson-gymnasiet i våras. Det är Trollhättans mest attraktiva gymnasieutbildning. Eleverna slåss om de 32 platserna. Men så innebär utbildningen inte bara ett garanterat fast jobb. Under hela utbildningstiden har man extrainkomster i form av feriearbete eller kvällsskift alltefter intresse och ork. Sista året omfattar också en amerikaresa. Anna som idag jobbar i Berget, som den stora underjordsverkstaden heter, har alla möjligheter att studera vidare till ingenjör. Men hon tar en sak i taget. Närmast i tur står en produktionsteknisk utbildning som hon får på jobbet. Hon har hunnit jobba här fem somrar och RM-12-motorn, alltså den som sitter i Jas Gripen, är hennes arbetsområde. Fast anställd blev hon redan då hon gick andra året på gymnasiet. Jobbet idag består i att kontrollera motorn.

Livsviktig forskning
Kåre Lodeby, 26 år och doktorand, bor i Göteborg, studerade i Luleå och forskar i Trollhättan. Kåre är en resande man och det är kanske därför han forskar på flygmotorer, en forskning som vi flygresenärer ska vara innerligt tacksamma att han engagerar sig i. Kåre tar fram och utvecklar metoder för att räkna ut livslängd på komponenter i motorerna så att de kan bytas ut innan de går sönder.

- Mitt examensarbete gjorde jag också här och det kom att tjäna som en förstudie till min forskning, berättar Kåre.

Hans handledare är professor Jacques de Maré på Chalmers i Göteborg. När Kåre är 29 räknar han med att kunna spika upp sina teser. Disputationen sker alltså under år 2002.

Vägen dit tycker Kåre är stimulerande. Han anser det vara ett privilegium att kunna verka som forskare mitt i den verkliga verkligheten.

Kåre är ingalunda ensam forskare på Volvo Aero. Totalt är 50 forskare mer eller eller mindre knutna till företaget. 15 av dem med anställning hos Volvo Aero.

Håkan går vidare
Håkan Björkälv, 34, gick el-teleutbildning på gymnasiet och blev färdig 1985. Sedan dess har han arbetat i Berget. Men sedan årsskiftet studerar han med full lön till högskoleingenjör på jobbet. Det var inget lätt beslut efter att ha jobbat i 15 år, varav 10 år i företaget. Men han har pratat med kamrater som gått utbildningen, och har inte ångrat sig.

- Fast första perioden med mycket teori, som matematik, hållfasthet och materialteknik, var tuff innan man hittade studietekniken. Nu är det lättare och det är stimulerande att komma ut på praktik runtom på olika avdelningar, menar Håkan, som år 2001 är ingenjör med motsvarande 80 akademiska poäng, med inriktning mot produktutveckling, produktstöd och hållfasthet.

- Kunskaperna är naturligtvis viktiga, men den sociala kompetensen är nästan lika betydelsefull. För vi studiekamrater bildar ett nätverk, vårt nätverk i företaget, och det kommer att bli en mycket viktig tillgång för mig i framtiden, hävdar han.

Professorns långa väg
Beng-Olof Elfström, 50, är professorn som har gått den långa vägen.

Jobbat många år som arbetare inom industrin innan han blev chalmerist i teknisk fysik. Han blev teknologie doktor och konsult som materialspecialist för att så småningom bli chef för materialteknik på Volvo Flygmotor.

- Jag märkte att många som jag anställde kom från tekniska högskolan i Luleå, men med mig blev det precis tvärtom. Jag blev anställd av tekniska högskolan i Luleå som professor och nu delar jag min tid mellan Trollhättan och Luleå.

Bengt-Olof är en av tre professorer som är anställda av Volvo Aero och nästa år kommer ytterligare två.

Den här gruppen av professorer bedriver inte bara forskning utan utvecklar också forskningsstrategin för företaget. Det forskas inom ett 20-tal ämnesområden. Och strategin är att få igång forskning inom nya områden där det idag inte finns doktorskompetens.

Fakta

Gamla Volvo Flygmotor
 
Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.
Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.
Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.
Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

Fakta

Fotnot. Utbildningen på Volvo Aero omfattar 32 gymnasieplatser för var och en av de tre årskurserna. Det startas varje år en kurs för anställda att bli produktionsingenjörer motsvarande 80 poäng. Företaget har 250 civilingenjörer, 50 forskare och 5 professorer.

Av: Johnny Westling

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Startsidan
Vindkraftverk kolbollar

Mindre förluster från vindkraft med kolbollar

Rent kol i isoleringsplasten runt högspänningskablar kan öka spänningen med så mycket som en fjärdedel. 21 kommentarer

Startdatum klart för Europas rymdplan

175 år gammalt batteri funkar fortfarande

En ringklocka som plingat sedan 1840 drivs av ett batteri vars konstruktion fortfarande är okänd.

Hörlurar sladd bil

Kravet: Förbjud lurar med sladd i bilarna

I Frankrike stiger dödsiffrorna i trafiken och nu vill myndigheterna förbjuda bilister att använda hörlurar när de pratar i mobiler. 7 kommentarer

DEBATT
Solen är nog kraftfull
på våra breddgrader

Solen är nog kraftfull på våra breddgrader

REPLIK. Svensk solel är ett bra komplement till exempelvis vindkraft. Kågeson fastnar i ett kortsiktigt fokus på kostnadseffektivitet, svarar Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen. 38 kommentarer

Per Kågeson: Sluta favorisera svensk solkraft

Per Kågeson

DEBATT. Naturskyddsföreningen ägnar sig åt miljöpopulism. Deras utsagor om solkraft i Sverige är mer fördummande än upplysande, enligt Per Kågeson fil.dr i miljö- och energisystemanalys. 174 kommentarer

Hans Vestberg

Stor omsättning på Ericsson

15 000 lämnade företaget förra året, och 19 000 nya anställdes. 2 kommentarer

Okokt ägg

Nytt sätt att okoka ett ägg

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Annons
Sibiriens permafrost 
började värmas för 
7000 år sedan

Sibiriens permafrost började värmas för 7000 år sedan

Med en geokemisk metod har forskare kunnat visa att uppvärmningen av Sibiriens permafrost började för 7000 år sedan. 12 kommentarer

Fryser i Göteborg

Men varför fryser folk i Göteborg?

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare sticker ut hakan om den påstådda kylan i Göteborg. 21 kommentarer

SpaceX och Boeing ska flyga billigare än Soyuz

SpaceX och Boeing ska flyga billigare än Soyuz

SpaceX och Boeing planerar att 2017 kunna flyga amerikanska astronauter till rymdstationen ISS till lägre pris än ryska Soyuz.

Väggelement

Nytt väggelement kan rädda miljonprogram

Ett fyra våningar högt väggelement med passivhusstandard har utvecklats vid ett renoveringsprojekt i Alingsås. 11 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra, visar mätning av fett.

Tio miljoner till mätning av fett

33-LISTAN. Linköpingsföretaget avslöjar minsta gnutta fett på kroppen. 1 kommentar

Varningen: Bättre mobilnät 
riskerar stoppa tågtrafiken

Varningen: Bättre mobilnät riskerar stoppa tågtrafiken

DEBATT. 1 juli höjer mobiloperatörerna signalstyrkan i sina basstationer utmed järnvägen. Illa, anser Tågoperatörerna. 17 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Vägtull

Förslaget: Vägtull ska baseras på körsträcka

EU:s kommissionär för transporter vill införa en enhetlig vägtull som gäller för hela EU. 78 kommentarer

”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

USA visar upp sin elkanon

För första gången ska den amerikanska marinens eldrivna kanon visas för allmänheten.

Superkirurgen i blåsväder

Den världsberömde kirurgen Paolo Macchiarini på Karolinska institutet är under utredning efter att ha genomfört tre transplantationer utan föregående etikprövning. 11 kommentarer

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Behandlingen som ger tyget superegenskaper

Tyg behöver bara en behandling för att få superegenskaper som flamskydd, antimikrobiellt, vattenavvisande, antistatiskt, tvättåligt och slitstarkt. 8 kommentarer

Den nya A8-processorn i Iphone 6 bygger på 20nm-teknik.

Apple förlåter Samsung

Apple ökar sina komponentinköp från konkurrenten Samsung. 11 kommentarer

Solenergi

Snabbare och snålare produktion av solenergi

Reaktion effektiviserar processen som omvandlar solens energi till bränsle. 3 kommentarer

Toyota Mirai.

Toyota ökar kraftigt produktionen av Mirai

Överraskande intresse för bränslecellbilen. 14 kommentarer

Tricket är att hantera svåra samtal utan att förstöra relationen.

Ta kontrollen över jobbiga samtalet

Hur hittar man de rätta orden och får det svåra samtalet att löpa smidigt? Experterna tipsar.

Drönare

10 fiffiga jobb för flygande drönare

BILDSPEL. Drönare utnyttjas inte bara i krig. Den civila användningen ökar snabbt. Här är tio heta områden. 8 kommentarer

Nya regler kan sänka farten på drönare

Nya krav och regler kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen. 5 kommentarer

Företag förbjuds filma från drönare

Länsstyrelsen i Skåne stoppar. 35 kommentarer

FRA-filter hindrar egen spaning på svenska medier

Tekniska hjälpmedel skyddar Sveriges journalister. 4 kommentarer

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 18 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Snörobotar

Vart tusan tog alla snörobotar vägen?

Yuki Taro och Roboplow var stjärnor – sen slocknade de. 1

Tio knäböj i Mexico Citys tunnelbana ger ett gratisåk.

Knäböj ger gratis resa på tunnelbana

Senaste vapen mot fetma i Mexico.

Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera. 7

Binopad

Skärmen visar huset virtuellt

Sätt på dig en digital mask och kliv in i en ny upplevelse av en bostad. 1

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda. 1

Deborah Magid

Trendspaningen: Istanbul är hetast

IBM:s Deborah Magid har koll på trenderna.

Tommy Ljunggren lämnar Telia.

Telias nätarkitekt går till konkurrent

”Jag får ett större ansvar än i dag.” 4

Watty

Sensorn avslöjar hemmets energitjuvar

Tio nya miljoner ska ta företagets produkt till marknaden. 9

Få de anställda att brinna för jobbet.

Så får du dina anställda att brinna för jobbet

Det finns knep för att dina anställda ska brinna för sitt jobb - länge. 4

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Det har aldrig varit så lätt att få lantmätare att flytta norrut som nu. 8

Havssköldpadda

Magnetfält leder sköldpaddan

Använder sig av en magnetisk kompass.

Hjalmar Winbladh.

EQT lockas av prylarnas internet – anställer Hjalmar Winbladh

Riskkapitalistbolaget EQT anställer internetkändisar för att skaffa kunskap om prylarnas internet, IoT.

orange sky laundry

Byggde in tvättmaskiner i sin van

Kör runt och tvättar hemlösas kläder. 10

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Första passivhuset i subarktiskt klimat kan bli Årets Bygge. 13

Charlotte Kalla

OS-dräkten blir superdräkt

Ny ”superdräkt” till skid-VM i Falun. 2

jobb101 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Nytt sätt att koka ägg: Okoka det

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se