Efter Tesla-testet: Myndighet ska granska autopilot

2015-11-25 05:00 Ola Jacobsen  

Ny Tekniks provkörning av Teslas autopilot slutade med punktering. Därför öppnar Transportstyrelsen ett ärende för att utreda om bilarna får köras i Sverige.

Ett omfattande arbete har pågått i flera år. Målet är att ta fram nya regler som ska öppna upp dagens internationella regelverk för delvis autonoma körfunktioner. Arbetsgruppen inom FN:s europeiska ekonomiska kommission ECE ska presentera ett utkast under början av 2016.

För en dryg månad sedan introducerade elbilstillverkaren Tesla en ny funktion till nya och befintliga Teslaägare. Autopilotfunktionen, som är en betaversion i samband med den senaste uppgraderingen till Tesla 7.0, gör det möjligt för bilen att med hjälp av radarkamera, kamera och ultraljudssensorer på vissa typer av vägar ta över både farthållning och styrning.

Anders Gunneriusson, utredare inom fordonskrav och fordonsteknik på Transportstyrelsen, är Sveriges representant i ECE:s arbetsgrupp. Han är förvånad över Teslas lansering.

– Vi skulle inte behöva sitta i flera år för att ändra regler om det var möjligt att göra det i dagsläget. Därför verkar det konstigt att det helt plötsligt finns ett sådant system på marknaden, säger han.

Efter Ny Tekniks test har Transportstyrelsen beslutat att granska autopiloten.

Läs mer: Ny Teknik testar- Punktering för Teslas autopilot

Vad är det ni reagerar på?
 

– I det här skedet har vi bara bestämt att vi ska göra en utredning. Vår första bedömning är att Teslas autopilot inte stämmer in på beskrivningarna av de definitioner som finns i reglementet för styrning. Inom ramen för den undersöker vi om det finns anledning att vidta någon åtgärd, säger Anders Gunneriusson.

– Vi kommer att försöka se om det verkar rimligt att det system som Tesla använder kan få godkännande utifrån de krav som vi uppfattar finns.

Transportstyrelsen kommer nu att meddela tillverkaren, typgodkännandemyndigheten och ECE om att de har startat sin granskning.

– Det gäller att förstå hur det här systemet fungerar. Det är därför vi behöver utreda innan vi säger någonting mera. Det är troligt att vi också kommer samarbeta med andra länders trafikmyndigheter.

Det som gör ärendet lite speciellt för transportstyrelsen är att det är fråga om ny teknik.

– Tekniken är lite banbrytande och man vill vara först. Europeiska tillverkare har utvecklat liknande system, men till skillnad från Tesla har de inväntat regelgivningen för att få klarhet i vad som är tillåtet och inte innan de introducerar det på marknaden, säger Anders Gunneriusson.

Just nu pågår ett möte i Japan med den internationella expertgrupp från myndigheter, företag och organisationer som sedan ett par år tillbaka arbetat med att ta fram nya regler för den här typen autonom teknik, så kallad Automatically Commanded Steering Function, ACSC.

Senast reglerna förändrades inom det här området handlade det om att tillåta att bilen tog över styrningen för att kunna parkera själv. Då la man in gränsen 10 km/h, därför att tillverkarna ville ha den gränsen. I förhandlingarna nu har Sverige och Japan lagt ett förslag om att släppa upp bilar till en högre hastighet.

– Vi är många som jobbar med att ta fram och komma överens om reglerna kring ACSC. Vi träffas ofta och de flesta av oss är ganska förvånade över att Tesla vågar göra så här, säger Anders Gunneriusson.

En annan fråga som väcker Transportstyrelsens intresse är hur man typgodkänner ett fordon i en nivå och sedan med hjälp av en enkel uppdatering kan ändra på förutsättningar som kanske berörs av typgodkännandet.

– De fordon som redan är typgodkända och sedan uppdaterade får vi hantera på nationell nivå. Det handlar om ett ärende där vi utreder ifall vi anser att uppdateringen kan utgöra en risk.

Vad innebär det här för befintliga Teslaägare i Sverige?
 

– Just nu ingenting. Vi har precis inlett en undersökning för att ta reda på hur vi ska gå vidare. Men om det visar sig att fordonen enligt vår uppfattning inte uppfyller gällande regler och lagar så finns en rad åtgärder att välja på, allt från att tillverkaren meddelar sina kunder att bilen ska återkallas för justering, till att man förelägger fordonen om kontrollbesiktning, säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsens granskning är ingenting som oroar Tesla.

– Dagens autopilotfunktion ligger helt i linje med ECE-reglementet och är utformad för att förarna ska känna sig säkrare bakom ratten, öka deras säkerhet på vägen och göra motorvägskörning mer bekväm, säger Esben Pedersen, kommunikationschef för Tesla i Norden.

– Förare kan inte frånsäga sig ansvar, vi förväntar oss att föraren är närvarande och redo att ta över när som helst.

Förändring av fordon måste registreras

  • Fordonsägaren är skyldig att göra en registrering hos Transportstyrelsen om man gjort en registreringspliktig förändring av fordonet. En registreringspliktig förändring är något som påverkar bilens prestanda, funktion eller säkerhet.

Autopiloten tvingas bort i Hongkong

  • I Hongkong har myndigheterna nyligen tvingat Tesla att rulla ut en ny automatisk uppdatering som tar bort möjligheten för Teslaägare att använda autopiloten.

Ola Jacobsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt