Därför slår inte laddbart bland svenskarna

2013-10-04 12:31 Eddie Pröckl  
Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl.

Det är fem saker som hindrar elbilar och laddhybrider från att slå igenom i Sverige: för högt pris, för litet utbud, för osäkert andrahandsvärde, för få laddstolpar och för liten kunskap. Priset är avgörande.

1. För högt pris

En laddhybrid är i dag 50 000–150 000 kronor dyrare att tillverka än en bil med enbart förbränningsmotor. Merkostnaden för en ren elbil är 100 000–200 000.

De här siffrorna är väldigt ungefärliga. Dels för att det beror på vilka prestanda man har i de olika komponenterna, dels för att biltillverkarna inte vill berätta öppet om vad de betalar. Men det är batterierna som driver upp priset.

2. För litet utbud

Hittills har det funnits ett fåtal modeller att välja på. Tre elbilar (från Nissan, Mitsubishi/Citroën/Peugeot och Renault) och tre laddhybrider (GM, Toyota och Volvo). Det kommer fler modeller i höst, från etablerade biltillverkare.

3. Osäkert andrahandsvärde

Det som slits fortast på en elbil är det dyraste: batteriet. Dagens batterier förlorar runt 25 procent av sin kapacitet efter tio år. Men det kan vara mycket mer, eller lite mindre, beroende på hur batteriet mår, hur man kör eller under vilka omständigheter. Vem vill köpa en begagnad elbil och sedan ett nytt batteri? Eller se sin fem år gamla elbil bli värdelös när batteriet tog slut?

4. För få laddstolpar

Den första generationen elbilsköpare klarar sig med att ladda långsamt: hemma eller i en motorvärmarstolpe på jobbet eller på en p-plats. Men ska de bli flera behövs fler laddstolpar och snabbladdningsstationer, och de måste fungera. Det duger inte att propparna går när man vill ladda sin bil.

5. För liten kunskap

Generellt är kunskapsnivån om elfordon ganska låg. Många har hört talas om dem, men inte alltid i positiva termer. Även när priset sjunker, räckvidden ökar, andrahandsvärdet garanteras och antalet laddstolpar byggs ut tar det tid att bryta gamla mönster hos konsumenterna.

Orsakerna kan påverkas

De här punkterna kan påverkas politiskt. Norge har skapat ett försprång genom subventioner i stort och smått. Även den svenska regeringen har sagt sig vara positiv till elbilar, men ingen av de stödformer som man skapat har räckt till för att öka intresset hos köparna.

Rent tekniskt är läget inte hopplöst. Forskare och ingenjörer inom fordonsindustrin räknar med att ta fram bättre och billigare batterier inom några år. Då kommer en elbil med 10 mils räckvidd att kosta mindre att bygga än motsvarande bensinbil, även i Sverige. Och priset är en grundbult för andra faktorer. Utbudet blir större redan i höst, men intressant först när det kombineras med sänkta priser. När det blir billigare att byta batteri påverkas också andrahandsvärdet positivt.

 

 

Källor: Energimyndigheten, Bil Sweden, Volvo, Gröna Bilister, Uppsala universitet, Globaliseringsrådet, Svensk Energi, Wikipedia, Statistisk Sentralbyrå Norge, laddaelbilen.se, Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon, Roadmap Sweden, m fl.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt