Boeing trimmar produktionen

2014-12-17 13:09 Eddie Pröckl  

Ingenjörerna i den 45 år gamla 737-fabriken i Renton har trimmat sina flöden, inspirerade av kirurger och bilbyggare. Ny Teknik har besökt en av världens modernaste flygplansproduktioner.

Innan vi blir insläppta i flygplans­fabriken i Renton utanför Seattle uppmanas vi att titta på två foto­grafier som hänger i entrén. På den ena bilden står ett antal flygplan prydligt uppställda på dia­gonalen. Nosen är öppen mot en lastkaj. På den andra bilden står planen på rad, nos mot stjärt. Det här är skillnaden mellan 21 och 42 plan i månaden, eller en cykeltid från 23 dagar per plan till elva dagar.

Produktionstekniken har utvecklats enormt sedan den första 737:an skruvades ihop 1966. Den stora skillnaden ligger inte i själva monteringen – den sker fortfarande för hand – utan i att man har organiserat flödena av plan och komponenter i fabriken på ett helt nytt sätt.

Förr lyftes de diagonalställda planen på plats av fabrikens kranar. All montering skedde medan planet stod stilla. När det var färdigmonterat lyftes det vidare. Kranförarna var fabrikens kungar. Samtidigt var de en flaskhals i produktionen.

– Nu jobbar vi i en blandning av bilfabrik och operationssal. Planet är ­patienten. Montörerna är kirurger. ­Alla komponenter, verktyg och allt material som behövs ska bäras fram till dem i rätt ögonblick av ”sköterskor” och ”biträden”. Om montören sträcker ut vänster hand och säger ”skruvdragare” ska han ha en i samma ögonblick, säger Jim Haas, design­ingenjör och en av Boeings marknadsdirektörer, och fortsätter:

– Från bilfabriken har vi det löpande bandet och just-in-time-tänkandet, att planen monteras ihop medan de förflyttas genom fabriken och att komponenterna kommer dit de ska när de behövs.

Det stora leanprojektet påbörjades under de sista åren på 90-talet. Boeings ingenjörer for till Japan och studerade bilfabriker, experter på Toyotas produktionssystem besökte Renton. Två monteringslinor delades in i nio arbetsstationer där olika delar av planet ska monteras.

2002 fick Renton, som första flygplansfabrik i världen, ett löpande band på sina monteringslinor. Med fem centimeter i minuten släpas flygplanen av dragrobotar genom de sista fem av de nio arbetsstationerna. De första tre är fortfarande stationära, den fjärde en mellanstation där vingarna sätts på. I framtiden ska det bli ett flöde hela vägen.

Det märks att Boeing har gått på kurs hos Toyota. Som besökare känner man igen en del typiska detaljer: white­boarden för förbättringsgrupperna, de lite primitivt inredda verktygs- och komponentvagnarna, andon-grupperna som rycker ut för att fixa akuta problem, de tydliga positionsmarkeringarna bredvid produktionslinan. Och vokabulären: kampen mot slöseri, ständiga förbättringar, rätt från början.

737-planen börjar egentligen sitt liv i Wichita i Kansas, över 300 mil från Seattle. Där byggs de nakna flygkropparna och fraktas med tåg över Klippiga bergen innan de når Renton. Direkt efter ankomsten lyfts de av sina järnvägsvagnar och upp på en av de första tre arbetsstationerna, där montörerna börjar med insidan av skrovet. Arbetet påminner ganska mycket om hur man bygger i ett hus. Ledningshylsor ska på plats, rör för tryckluft och luftkonditionering, isolering och innerväggar. Sedan kommer lyftkranen igen och flyttar planet ner på golvet. Samtidigt som stjärtfenan och vingarna lyfts på plats fortsätter ett nytt gäng montörer jobbet på insidan. Golvpanelerna och köket monteras, därefter börjar funktionstesterna. Bland annat trycksätts kabinen motsvarande 30 000 meter över havet.

Nästa steg är att planet hakas på den rörliga delen av monteringslinan. Landningsställen monteras och testas, interiören kompletteras med toaletter, väggpaneler, mattor, bagagehyllor. Vid en av stationerna står hundratals flygstolar under skydds­överdrag med texten ”Lamborghini”.

– Det är för att montörerna ska veta vad en flygstol är värd, säger Jim Haas.

Sist hängs motorerna på. Det är den allra dyraste komponenten.

Samtidigt som produktionen går för fullt pågår ett avancerat femtonspel i Rentonfabriken. På den stora fabriksyta där vingarna fram till nyligen förmonterades gjuter man nu nya betongfundament. Det är början till en tredje monteringslina för nästa generation 737, som kallas Max (den nuvarande kallas Next). De första Max-komponenterna (spann till skrovet) har börjat tillverkas hos en under­leverantör och påbörjat sin obevekliga väg mot Renton. Nästa år måste den tredje monteringslinan vara klar att ta emot Max-komponenterna.

De nuvarande två monteringslinorna ska också byggas ut så att det blir ett flöde även genom de första tre stationerna. 737:ornas tid i fabriken kommer då att kortas från nuvarande elva dagar till sex. 2018 räknar Boeing med att bygga 52 plan i månaden.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Efterföljare kommer tidigast 2030

  • Boeing har länge diskuterat att ersätta 737 med ett helt nytt plan, men beslutet har skjutits framåt i tiden. Säljframgångarna för 737 gjorde att företaget 2011 i stället satsade på ytterligare en generation, MAX, som med nya motorer och förbättrad design ska bli mer än 10 procent bränslesnålare än dagens 737NG.
  • Designförbättringarna syns på två ställen i planet: Motorfästet, som sitter tajtare på vingen och minskar luftmotståndet med 0,5 procent, och den kluvna vingspetsen, som ska ge ytterligare 1,5 procent i bränslebesparing.
  • Det helt nya plan som på sikt ska ersätta 737 väntas nu komma tidigast 2030, och bli ett småsyskon till 787 Dreamliner. Bland annat vill Boeings ingenjörer använda kolfiberkompositer i flygkropp och vingar.

 

367 000 DELAR I VÄRLDENS VANLIGASTE PLAN

  • Boeing 737 är ett tvåmotorigt passagerarplan för korta och medellånga flygningar för 100–200 passagerare, byggt av 367 000 unika komponenter och lika många bultar, nitar och fäst­anordningar. Det krävs 58 km elektriska ledningar.
  • 737 brukar kallas världens äldsta flygplan som fortfarande tillverkas. De första planen byggdes 1966–67 i Boeings fabrik nummer 2 i Seattle. Tre år senare flyttades produktionen till Renton 2 kilometer utanför stan. Sedan dess har över 8 000 plan levererats, och Boeing har order på ytterligare 4 000.
  • 737 har genomgått tre generationsväxlingar sedan starten: Original, Classic och Next Generation. 2017 levereras nästa generation: Max. Alla generationer har tillverkats i olika långa varianter.
  • En 737:a har ett listpris på cirka 100 miljoner dollar, men kraftiga rabatter är legio, särskilt om man beställer många. Det ryktas i branschen att Boeing ska ha levererat ett antal 737:or för neråt 25 miljoner dollar styck.
  • 737 är världens ­vanligaste flygplan. 25 procent av världens kommersiella flygplansflotta är 737:or.

 

STORASYSKON I JÄTTE­FABRIKEN

  • Boeings andra fabrik i Seattleområdet ligger i Everett, och är världens största byggnad, volymmässigt. Där byggs 737:s större syskon, 767, 777 och fyrmotoriga jumbojeten 747, samt den nya 787 Dreamliner. Dreamliner är byggd av kolfiberkompositer, vilket gör den lättare och har gett bättre aero­dynamik.

 

LÄTTARE DELAR I PLANET

  • Med 787 Dreamliner började Boeing bygga flygplan på ett helt nytt sätt.
  • Kolfiberkompositer lättade planet och möjliggjorde en bättre design, både mer aerodynamisk, tystare och med större fönster. För första gången kunde delar av monteringen robotiseras.
  • Energitäta litiumjonbatterier bäddade för mer elektronik och fler elektriska system som ersatte mekaniska.
  • Den klassiska leverantörskedjan, där företaget självt kontrollerade och slutmonterade alla delar från hundratals underleverantörer, byttes mot ett system där 50 samarbetspartner fick ta ansvar för var sin del av planet.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt