”Argumenten mot etanol håller inte längre”

2012-02-18 11:00  

REPLIK. Från och med i år kan en förare med etanol i tanken vara säker på att åtminstone inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin. Det skriver Olof Nyström apropå debatten om vad våra bilar borde köras på.

Senaste tiden har etanol fått utstå en ny våg av intensiv kritik från många håll. Det är bra att det finns en rik debatt men det är mindre bra när den baseras på felaktigheter. Två vanliga argument mot etanol är att bränslet under sin framställning orsakar mer växthusgasutsläpp än dess fossila motsvarighet, bensinen. En annan är att viktiga naturområden förstörs för odling av råvaror som används till etanolframställningen.

Argumenten har dock sedan årsskiftet förlorat mycket av sin tyngd.

Från och med i år måste nämligen all skattebefriad etanol som säljs på mackar i Sverige uppfylla ett antal hållbarhetskrav. Dessa så kallade "hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränsle" är fastslagna av Energimyndigheten.

Kraven innebär bland annat att råvaror för etanolframställning (och andra biodrivmedel på marknaden) inte får tas från områden med höga naturvärden, naturskog eller dylikt.

Dessutom ställs det krav på att varje leverantör av biodrivmedel tydligt ska redovisa de växthusgasutsläppen som genererats under dess framställning, från skörd ända till tankställe. Kriteriernas uppfyllande ska granskas regelbundet av oberoende tredje part.

Krav ställs också på att biobränsle endast får säljas obeskattad så länge som de totala växthusgasutsläppen, som kan hänföras till dess framställning, är minst 35 procent lägre jämfört med utsläppen från motsvarande fossilt bränsle.

Nämnda hållbarhetskriterier gäller för alla biodrivmedel, såväl etanol som biogas, samt en rad andra bränslen.

Med ovan i tankarna så kan den som väljer att köra bil på etanol kanske inte se sig som en stor miljökämpe, men föraren kan åtminstone vara säker på att inte orsaka mer skada på vår planet än med en bil tankad med bensin.

En liknande miljöredovisning för produktionskedjan av fossila drivmedel vore för övrigt intressant att se framöver, för att kunna göra jämförelsen mer rättvis.
 

Olof Nyström, civilingenjör i Finspång
 

Läs mer på nyteknik.se/debatt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt