Apples annonsblockerare knockar media

2015-09-30 15:53 Jonas Ryberg  

KRÖNIKA. Apples nya grepp förstärker mediebranschens kris, det skriver Jonas Ryberg.

Kanske har du noterat att din favorittidning ständigt blir tunnare, eller så har du redan sagt upp prenumerationen och hittar dina nyheter på annat sätt.

Mediebranschen är i kris. Varje ny teknisk landvinning verkar göra det enklare att distribuera innehåll, men svårare att ta betalt. Annonserna har blivit viktigare för tidningarnas överlevnad än någonsin tidigare.

När Apple lanserade sin Iphone 2007 var det dödsstöten för världens mest framgångsrika mobiltillverkare Nokia, som inte kunde anpassa sig till den nya tekniken. Förra veckan började Apple att distribuera den senaste versionen av sitt operativsystem Ios till användare runt om i världen. Även om det inte visar sig vara mediebranschens ”Nokia-moment” så kommer det att påverka mer än en vanlig uppdatering.

Ett uppdaterat operativsystem är för det mesta inte något som får världens mediehus att fundera över sin affärsmodell, men i version 9 av Ios har Apple lagt in möjligheten att skapa appar som blockerar annonser på webben. Liknande tillägg till webbläsare har länge funnits på datorn, och enligt vissa undersökningar är det så många som var tredje användare som redan använder någon form av annonsfilter för att slippa irriterande annonser.

I mobilen blir vinsten inte bara ett sätt att slippa irriterande budskap, användaren betalar ofta också i rena kronor och ören på sin mobilräkning för att hämta hem annonserna. Tillverkarna av apparna som blockerar annonser lovar besparingar på upp till 50 procent när det gäller den data som används för webbsurfning. För den som har en begränsad budget för sin surf i mobilen betyder det kanske att hen klarar sig med ett billigare abonnemang och därmed snabbt sparar in kostnaden för appen.

Appköparna verkar lyssna till de argumenten. Blockeringsappen Peace toppade snabbt den amerikanska listan för appar som kostar pengar och i Sverige klättrade den till tredje plats (högre upp än Minecraft), innan utvecklaren tog bort den från App Store.

Flera kommentatorer ser Apples drag som ett sätt att slå mot Google som har lejonparten av sina inkomster från att sälja annonser medan Apple tjänar sina pengar på att sälja hårdvara och appar. Färre annonser på webben betyder mindre pengar för den som skapar innehåll för webben och det skulle in sin tur kunna betyda att innovationerna hamnar i appar i stället och att mindre spelare, det vill säga de flesta innehållsleverantörer på nätet, kan bli offer i jättarnas strid.

Nu saknas förstås inte försök att rädda tidningarna med teknik både när det gäller nya sätt att få inkomster och att strömlinjeforma produktionen. Vinnova satsar till exempel 9 miljoner kronor i projektet Staden där tidigare finansministern och journalisten Allan Larsson ska försöka rädda det lokala nyhetsarbetet med en app. Och Mittmedia meddelar att de tagit fram ett program som klarar att skriva nästan begripliga vädernotiser.

Men den som letar efter medias framtid bör nog kolla någon annanstans. Kanske hos Facebook som verkar inse att det sociala nätverkets användare inte bara är intresserade av att lajka varandras statusuppdateringar utan också av professionellt producerat innehåll att kommentera.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt