”Svensk industri har en framtid”

2016-09-22 13:29 Fredrik Karlsson  
Fredrik Karlsson, redaktör för Ny Teknik Automation. Foto: Jörgen Appelgren

ANALYS. Signalerna från Ericsson är dystra. Många drabbas om telekombolaget lägger ner tillverkning men i svensk industri som helhet finns många tecken som pekar mot en ljus framtid.

Artikeln har uppdaterats. Signalerna från Ericsson är dystra. Många drabbas om telekombolaget lägger ner tillverkning. Vi vet ännu inte om det blir så dramatiskt som att fabrikerna i Borås och Kumla slås igen men att Ericsson förhandlar med fackliga organisationer om kraftiga neddragningar av produktionsverksamhet i Sverige, det står helt klart.

Läs mer: Ericsson öppnar för personalminskningar

Ericsson är en svensk institution sedan 1800-talet men numera ett globalt bolag och på väg från tillverkning av fysiska produkter som kärnverksamhet.

Hur står det då till med svensk tillverkningsindustri i stort?

Rätt okej, faktiskt.

Globaliseringen har ändrat karaktär mot en ökad lokalisering. Globala, stora bolag vill ha produktion nära försäljning. Det handlar alltså inte om produktion i låglöneländer utan Volvos Kina-fabrik producerar för den kinesiska marknaden och en ny USA-fabrik ska producera för den amerikanska marknaden.

Samtidigt har allt fler företag de senaste åren valt att flytta hem produktion till Sverige. Ett skäl är att ökad automation i produktionen gör svensk tillverkning mer konkurrenskraftig.

Allt fler lyfter nu fram fördelarna med att producera i Sverige.

Men bevisningen blir lätt anekdotisk med samma exempel. Som krantillverkaren Östnor som flyttar hem produktion till Mora.

Parallellt sker fabriksnedläggningar eller neddragningar hos Findus, Astra Zeneca eller Ericsson som drabbar hundratals anställda. Då är tiotalet nyanställda hos en krantillverkare i Mora en klen tröst.

Statistiska centralbyrån har uppgifter om sysselsatta i tekniksektorn. Det är ett stadigt minskande antal. Men de är trots allt 295 000, så räkna inte heller bort industrin.

När Fredrik Reinfeldt talade om att vi hade en stor industrisektor som praktiskt taget är borta var det fel.

En stark fordonsindustri har varit motorn i svensk industri de senaste åren. Volvo AB, Scania och Volvo Cars har gått bra till glädje för en rad industriföretag som leverantörer.

Kring industrin finns också tjänsteproduktion, som registreras i andra branscher, så det kan inte nog poängteras hur viktig industrin fortfarande är för Sverige.

Regeringen har insett detta och i budgeten satsades ytterligare 845 miljoner kronor på innovation, varav en del kommer att vara projekt till gagn för industrin.

Så trots Ericsson – glöm inte ljuspunkterna.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt