Krönikor

Kulturen som skapade spelsuccén

Pokémon Go är en succé världen över – bland annat i Indien. Foto: Rafiq Maqbool / TT
Fredrik Karlsson, redaktör för Ny Teknik Automation och Teknikhistoria.

KRÖNIKA. Företagen bakom Pokémon Go har en gemensam nämnare.

Publicerad

Pokémon Go fångade en hel värld under några sommarveckor och intresset för spelet fortsätter att växa. Framgången saknar motstycke.

Facebook, Tinder, Twitter, Youtube… ingen har nått så snabb succé som Pokémon Go.

Barn, ungdomar och vuxna går kilometer efter kilometer för att fånga Pokémonfigurer med sina mobiltelefoner. Produkten är på många sätt typisk för Nintendos framgångssagor. Företagets grej är att ta teknik som finns, paketera den på ett nytt sätt och nå de stora massorna.

Fast en detalj felar i den analysen. Pokémon Go är ingen Nintendoprodukt.

Pokémonfigurerna har sin Nintendohistoria som Gameboyspel, tv-serie och samlarkort under 1990-talet, men spelet har utvecklats av Niantic, ett start upp-bolag inom Google-familjen. Som partner i projektet finns The Pokémon Company men i det är Nintendo bara delägare.

Så ska man leta framgångsfaktorer ska man kanske snarare söka i Google-kulturen.

Fast det finns något som är gemensamt för Google och Nintendo.

Jag tänker på kreativiteten, innovationerna, lekfullheten och förmågan att förstå vad användarna vill ha. Jag tänker också på en kultur som tillåter misslyckanden.

Nintendos resa mot framgång har varit extremt krokig. Det lät öppna ”kärlekshotell”, startade taxifirma, samt satsade på snabbris. För att inte tala om alla vilda och galna idéer och produkter förknippade med lek och spel.

Misslyckanden har avlöst varandra men det har inte hindrat nya satsningar. Och tillåter man misslyckanden men oförtrutet jobbar vidare så ökar chansen för stora succéer.

På samma vis har det varit för Google.

När Ny Teknik och Sveriges Ingenjörer rankar de populäraste arbetsgivarna i Ingenjörsbarometern är Google ständig etta. Ett innovativt företag där man får chansen att utvecklas, anser ingenjörerna.

Googles platschef i Sverige, Serge Lachapelle, lyfte i ett av segertalen fram Googles syn på misslyckanden som en nyckelfaktor till den innovativa kulturen. Det har inte saknats floppar i Google-historien och Serge Lachapelle exemplifierade med ett stort och publikt fiasko som Google Wave där nyckelpersonerna ändå fick nya fina uppdrag.

Ett misslyckande kan vara nog så lärorikt som en framgång. Och den tillåtande kulturen gör att man vågar mer och ökar chansen för lyckade projekt.

Väldigt typiskt för Nintendos tidigare succéer har också varit att företaget använder mogen teknik. Här är Google rena motsatsen och bryter ny mark med helt nya humanoida robotar, artificiell intelligens, självkörande bilar och nya webbtjänster.

Hur ska man då se på tekniken i Pokémon Go? Den är inte så ny och banbrytande som vissa Google-produkter men inte heller så gammal och beprövad som i Nintendos tidigare succéer.

Det nya spelet nyttjar teknik som finns i våra mobiler med gps-funktion och kamera. Hela idén med ett spel som bygger på geopositionering fanns faktiskt redan i Niantics föregångare, ett spel som hette Ingress.

Det spelet blev ett test av olika funktioner. Sedan adderades de kända och populära Pokémonfigurerna.

Så skapades en megasuccé.

Krönikor

Fredrik Karlsson är redaktör Automation och Teknikhistoria. Läs tidigare krönikor på nyteknik.se/kronikor.