Teknikstudent sågar biljettautomater

Foto: Skånetrafiken

Informationen på Skånetrafikens biljettautomater är plottrig och svårläst. Detta enligt LTH-studenten Jacob Gudiol som i sitt examensarbete studerat det nuvarande grässnittet. - Det nuvarande gränssnittet lider av flera tydliga brister som kan göra det svåranvänt för flera av Skånetrafikens kunder, säger han. ?

Jacob Gudiol studerar på civilingenjörsprogrammet på Lunds tekniska högskola med inriktning Informations- och Kommunikationsteknik. I sitt examensarbete har han studerat informationen på Skånetrafikens biljettautomater – som han just nu tycker är plottrig och svårläst. Nu vill LTH-studenten förbättra de smart card-baserade betalautomaterna.

– Det nya förslaget innehåller ganska små, men ändå viktiga ändringar. Texten behöver exempelvis bli större, många kan inte ens läsa den som den ser ut idag. Problemet förstärks av det lätt blir dålig kontrastskillnad mellan bakgrundsfärg och text i vissa miljöer där automaterna är utställda. Det finns även ett par tydliga brister och felaktiga meddelanden. När man exempelvis har laddat klart sitt kort och ska bekräfta sin laddning, kommer valternativet ”köp vald resa” , ”ja” eller ”nej”, säger han.

I fredags presenterarade Jacob Gudiol sitt examensarbete, ” Utvärdering av användbarheten och förslag till förbättringar i Skånetrafikens nya biljettautomater”, på Lunds tekniska högskola.

Jonas Blomquist /MiniMedia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt