Innovation

Dataanalys ger säng som passar 9 av 10

James Cox, vd Simba. Foto: Jörgen Appelgren
Det nya med Simba-madrassen är ett lager av 2 500 fjädrar – vilket är betydligt fler än i andra resårmadrasser. Foto: Simba

Sedan minnesskummet infördes för 20 år sedan har inga större tekniska framsteg gjorts i madrassbranschen. Det menar brittiska Simba som nu ger sig in på den svenska marknaden.

Publicerad

Vd James Cox är blott 29 år gammal men hoppas att hans företag Simba vid slutet av detta år är verksamt i 34 länder i Europa, mellanöstern, Asien och Nordamerika. Hittills har han fokuserat på brittiska marknaden och enligt egen utsago sålt över 40 000 madrasser där. 2017 år året då madrassen Simba Hybrid lanseras globalt.

I jakt på en företagsidé studerade han olika produktkategorier med målet att hitta ett område där utvecklingen inte varit särskilt stark. Svaret blev madrasser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här