Volvo vädjar – köp vår motor

2011-09-13 10:12 Lars Anders Karlberg  
Volvo Aero vill nu trimma motorn i Jas 39 Gripen till Super-Jas-standard. Foto: Volvo Aero

Flygmotortillverkaren Volvo Aero i Trollhättan lägger nu in en ny stöt för att få trimma motorn i Jas 39 Gripen till Super-Jas-standard.

Volvo Aero är tillsammans med Chalmers värd för den pågående internationella flygmotorkonferensen Isabe i Göteborg. 350 flygmotorexperter från världens ledande tillverkare är på plats.

I går berättade Volvo Aero för den församlade expertisen hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan höja effekten på den nuvarande Jas-motorn så att Jas 39 Gripen kan bli vassare utan att själva planet behöver byggas om.

Det är Volvo Aero som utvecklat den motor som nu sitter i Jas 39 Gripen. I våras levererades den 220:e och sista motorn till försvaret.

- Vi har sedan tidigare hävdat att det går att öka dragkraften väsentligt med dagens befintliga RM12-motor, till en mycket konkurrenskraftig kostnad, säger Volvo Aeros forskningschef Henrik Runnemalm.

När det gäller dragkraften säger Volvo Aero att den kan ökas med upp till 15 procent med tre olika åtgärder:

1. Förändring i mjukvaran, så kallad chiptrimning

2. En ny eller modifierad fläk som ger högre luftflöde till motorn. Det handlar om en avancerad aerodesing och så kallade bliskar, bladed discs.

3. En ny turbin med värmetåligare material och högre kylflöden. Man använder en senare turbinversion från samarbetspartnern General Electric och anpassar den till RM12-motorn.

Volvo Aero menar att det är mer lönsamt för försvaret att låta Volvo Aero bygga om befintliga motorer än att utrusta Gripenplanen med helt nya, starkare motorer.

- Idag har medelmotorns flygtid för RM12 nått upp till cirka 700-800 timmar.  Motorns kvarvarande liv är upp till fyra gånger längre, säger Henrik Runnemalm.

Volvo Aero hävdar att en trimmad RM12-motor får samma kapacitet som den General Electricmotor, F414G, som Saab valt för den nya generation Gripen som offererats till Indien och Brasilien – men blir mycket billigare.

En liten besvikelse för Volvo Aero var att man inte såg någon från Försvaret Materielverk FMV bland publiken.

Det är FMV som sköter försvarets upphandling och den instans som har det avgörande ordet.

Testa dina kunskaper:

RM12-motorn

Volvo Aero började utveckla RM12-motorn i början av 1980-talet. Grunden är General Electrics turbofläktmotor F404-400, som Volvo Aero har vidareutvecklat för att passa de speciella krav som Jas 39 Gripen ställer.

Det handlar bland annat om högre motorsäkerhet eftersom Gripen bara har en motor, om ökad dragkraft och bättre tålighet mot fågelkollisioner.

Volvo Aero har också gjort RM12-motorn mycket mer ekonomisk – ett elektroniskt reglersystem, Fadec, en ny flamhållare, och en ny inloppsdel som bidrar till lägre driftskostnader.

När RM12-tillverkningen gick för högtryck på 1990-talet arbetade man i 2-skift i verkstäderna i Trollhättan. Då tog det cirka 12 veckor att tillverka en Gripen-motor.

RM12-motorn är omvittnad för sin driftsäkerhet. Sammanlagt har motorn nu gjort 160 000 flygtimmar utan ett enda motorrelaterat haveri eller allvarligt tillbud.

Den sista RM12-motorn som beställts av Saab levererades i slutet av maj i år. Den motorn sitter nu i det sista Gripenplanet som Saab nu ska leverera till Sydafrika i höst.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt