Volvo har sågspån i dörrarna

2012-04-30 07:00 Charlotta von Schultz  
På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter. Foto: Colourbox samt Sören Håkanlind

Blanda sågspån i plasten så blir bilen lättare och grönare. Volvo Personvagnar testar dörrmoduler i biokomposit. Resultatet är överraskande bra, enligt företaget.

Den smäckra dörrmodulen väger cirka 600 gram och är skandinaviskt trä-färgad. Förutom kulören avslöjar även strukturen att en av huvudingredienserna är – sågspån. Fast projektledaren Fredrik Stråhlin kallar­ det hellre för träfiber.

Den nya biokompositen kapar vikten med cirka fem procent jämfört med dagens dörrmodul, som bland annat håller högtalare, elektronik och fönsterhissar på plats. Varje viktminskning är välkommen i bilindustrin som jagar gram för att sänka bränsleförbrukningen. Men Volvos huvudargument i det här projektet är faktiskt inte vikten.

– Prio ett är att öka andelen förnyelsebara material och minska bilens koldioxidavtryck, säger Fredrik Stråhlin.

Många konkurrenter gör en stor affär av sina satsningar på miljövänliga komponenter. Mercedes ligger i bräschen. Företaget använder lin, ull, hampa, sisal och kokos i kupén, medan­ reservhjulskåpan är förstärkt med palmfiber. Mazda och Ford är andra exempel på biltillverkare som gärna profilerar sig med naturfibrer. Volvo ligger efter när det gäller biomaterial, men utvecklingen av den nya dörrmodulen är ett steg i en grönare riktning.

Projektet är ett samarbete med underleverantören Brose och svenska Re8. Den innehåller 40 procent träfiber plus polypropylen-plast. Det ska jämföras med Volvos nuvarande dörrmoduler i 30 procent glasfiber och polypropylen.

Vanliga formsprutningsverktyg används för att tillverka modulerna, som endast är 1,8 mm tjocka men jämna och fina med god fyllnad. De har utsatts för omfattande tester i fält och på labb. Modulerna har byggts in i åtta taxibilar som rullat runt i Göteborgstrakten i ett halvår, ytterligare en bil har kört långtidsprover på testbanan i Hällered.

På labb har dörrmodulerna utsatts för fukt, mögel, brand och temperaturer mellan minus 40 och plus 80 grader. Dörrarna har öppnats och stängts 100 000 gånger, fönsterhissar har hissats upp och ner, luktexperter har sniffat. Resultatet blev godkänt på så gott som alla punkter.

– Att den skulle klara våra tester så bra är lite av en överraskning. Det trodde nog ingen när vi startade, säger Fredrik Stråhlin.

Men konstruktionen måste anpassas lite eftersom materialet inte är lika styvt som glasfiberarmerad plast. Sedan tar nya tester tar vid, förhoppningsvis i Arizona senare i år för att se hur den klarar ett extremt varmt klimat. När och om den träbaserade dörrmodulen kan tas in i produktionen är inte beslutat. Men kostnaden beräknas då bli något lägre än för glasfibervarianten.

Sågspån stärker plasten

Volvos dörrmodul tillverkas i en biokomposit från Göteborgsföretaget Re8. Råvarorna är polypropylenplast och sågspån, en restprodukt från sågverk och hyvlerier. Materialet kan formsprutas och ersätter såväl rena plastmaterial som glas­fiberförstärkta plaster.

Vd Thomas Bräck lyfter fram flera fördelar jämfört med andra biokompositer.

– Det är ljust och fint, har god prestanda, luktar inte och tar inte upp fukt, säger han.

Han berättar att hemligheten ligger i god kontroll i tillverkningen. Hur spån väljs, torkas och finfördelas till rätt dimensioner, och hur processen styrs när spånen blandas med plasten. Andelen fibrer är mellan 30 och 70 procent. Den mindre mängden ger bättre slagtålighet, den högre ökar styrkan och styvheten.

Förutom Volvo använder bland annat Ikea materialet. Nu förhandlar Re8 med en större italiensk kund.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt