Tyskt tåg backas upp av Eurotunnel

2010-10-14 14:18 Håkan Abrahamson  
Tyska ICE med tunneltågens emblem visades i London förra veckan. Foto: Siemens

Söndag 17 oktober ska ett tyskt snabbtåg för första gången köra i tunneln under Engelska kanalen, trots franska protester.

Bolaget som driver tunneltrafiken, Eurotunnel, är positivt till att det tyska ICE3-tåget kan börja trafikera sträckan mellan London och den europeiska kontinenten. Och det tyska järnvägsbolaget DB ser möjligheter till direkttrafik mellan stora tyska städer och den brittiska huvudstaden.

Men både den franska tågtillverkaren Alstom och den franska regeringen protesterar. De hänvisar till regler som säger att tunneltågen måste ha en drivenhet i varje ände samt en viss längd som är anpassad till nödutgångar i tunneln.

ICE3-tågen är motorvagnståg med ett flertal motorer placerade under tåget. Så byggs de flesta snabbtåg idag.

Chefen för Eurotunnel, Jacques Gounon ger de Siemensbyggda ICE-tågen sitt stöd. Han anser att reglerna från 1986 är föråldrade oh nämner att tunnelbanetåg världen över framförs på samma vis som ICE3-tågen.

På söndag ska ett ICE3-tåg göra sin premiärfärd genom tunneln och dessutom stanna för en evakueringsövning. Eurotunnelchefen är förhoppningsfull  och väntar på att sätta tågen i reguljär trafik.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt