Svensk seger i Formula student

2015-07-29 07:52 Charlotta von Schultz  

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet när den internationella tävlingen Formula student avgjordes på Silverstone.

Drygt 130 lag kom till den legendariska Silverstonebanan i England i mitten av juli för att göra upp i årets upplaga av Formula student UK. Där tävlar ingenjörsstudenter med formelbilar som de själva designat och byggt, elbilar såväl som bilar med förbränningsmotorer. KTH:s elracer kammade hem segern i deltävlingen "Mest bränsleeffektiva bil".

- Vi visste att vi hade en vinstchans om föraren släppte på gasen 1-2 sekunder tidigare i kurvorna, och det var kul att vi lyckades, säger Emil Persson, en av cirka 30 medlemmar i laget KTH Formula student.

När man lättar på gasen och motorbromsar, så återmatas energi till bilens batterier. Den strategiska snålkörningen gjorde att KTH:s elracer eV11 klarade sig med 3,524 kilowattimmar under uthållighetstesten där fordonen körde 22 varv på den 1 km långa banan.

Ytterligare ett svenskt lag placerade sig på topp-tio i deltävlingen; Karlstad universitets lag Clear River Racing knep nionde platsen på listan och korades till tävlingens mest effektiva bil med förbränningsmotor. På 13:e plats kom Lunds universitet, på 19:e plats Linköpings universitet med varsin bil med förbränningsmotor.

- Sverige verkar kunna det här med energisnåla bilar sa konferenciern när vi tog emot priset på scenen, säger Emil Persson.

Han berättar att KTH:s Formula student-lag har jobbat med elbilar i fyra års tid. Men eV11 är den första som fungerar och som dessutom klarade tävlingens rigorösa besiktning.

Här är några detaljer kring fordonet:

  • Chassit består av en rörram i stål, medan karossen är tillverkad i glasfiber. Vikten är 299 kg.
  • Den aerodynamiska designen har vingar både fram och bak samt en så kallad diffuser i underredet. Den skapar en "downforce", en nedåtriktad kraft som håller bilen kvar på banan.
  • De två elmotorerna är strypta till totalt 80 kW, för att klara reglerna. Motorerna driver varsitt bakhjul och vridmomentet kan styras individuellt för att trycka bilen genom kurvorna. Det teoretiska vridmomentet är 980 Nm, det uppmätta 961 Nm.
  • Det egenutvecklade 400 Volts-batteriet består av 192 litiumpolymerceller. Den sammanlagda kapaciteten är 5,7 kWh.
  • Accelerationen 0-100 km/h: 3,15 sekunder.
  • Topphastighet:130 km/h.
  • Längd: 2,7 meter.

Att bygga och köra racerbilar kan låta häftigt. Men Emil Persson betonar att det inte är racingen som är lockelsen med tävlingen.

- När man bara läser kurser så får man aldrig tillämpa sina akademiska kunskaper praktiskt. Men det gör vi verkligen i det här projektet, och vi lär oss massor, säger han.

Laget Lund University Formula Student Engineering placerade sig bäst bland svenskarna  när poängen från samtliga tävlingsmoment räknades samman, från acceleration och uthållighet på racerbanan till kostnad och design. Laget kom då på en hedrande åttonde plats, medan KTH-laget placerade sig på 31:a plats.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt