Röststyrd mobil fara i bil

2015-11-02 13:25 Håkan Abrahamson  
Forskare vid universitetet i Utah instruerar en testförare som ska använda röststyrd teknik i bilen. Foto: AAA Foundation for Traffic Safety

Röststyrda mobiler eller infotainmentanläggningar i bilar får förare att tappa koncentrationen, i vissa fall i upp till 27 sekunder.

Det visar en undersökning som utförts vid University of Utah tillsammans med trafiksäkerhetsstiftelsen AAA. Att exempelvis ringa ett mobilsamtal hands-free genom att använda tjänster som Apple Siri, Google Now och Microsoft Cortana är betydligt mer distraherande på föraren än vad de flesta användare inser.

I vissa fall tappar föraren den fulla koncentrationen på trafiken i upp till 27 sekunder efter att ett röstkommando hade givits.

Orsaken är enligt forskaren Joel Cooper vid Utahuniversitetet att röststyrningstekniken är långt ifrån färdigutvecklad.

På en femgradig skala, där 5 anger att systemet är mycket distraherande, fick Google Now 3.0 – 3.3, Apple Siri 3.4 – 3.7 och Microsoft Cortana 3.8 – 4.1 när de användes för att styra de inbyggda infotainmentsystemen i olika bilar. Flertalet förare i undersökningen blev frustrerade över hur komplicerade systemen var och hur ofta de fallerade.

Bland testade infotainmentsystem klarade sig My Link i en Chevy Equinox och Intelli Link i Buick Lacrosse bäst, följt av Entune i Toyota 4 Runner.

Sämre gick det för Car-Net i Volkswagen Passat, Nissan Connect i Nissan Altima, Uconnect i Chrysler och Blue Link i Hyundai Sonata. Sämst rankades Mazda 6 Connect system.

I studien ingick den här gången personer i åldersintervallet 21 till 70 år jämfört med tidigare undersökningar som mest riktats mot förare i 20-årsåldern.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt