Rolls Royce-motorn körde torrt

2010-12-03 15:24 Lars Anders Karlberg  

Det var troligen ett fabriksfel som gjorde att den stora Rolls Royce-motorn på Quantas Superjumbo körde torrt, gick sönder och att delar av motorn sköt iväg som projektiler genom vänster vinge.

Haverikommissionen vid Australian Transport Safety Bureau konstaterar i en preliminär rapport att det var ett tillverkningsfel som fick den stora Rolls Royce-motorn på den olycksdrabbade superjumbon att börja brinna efter starten från Changi Airport i Singapore den 4 november.

Olja började läcka ut på fel ställen och smörjningen av lagren till högtrycks- och mellantrycksturbinerna slutade att fungera.

Turbinerna började snurra fortare och fortare och materialet i motorn blev utmattat, sprack och delar av motorn for som projektiler rakt genom vänster vinge.

Den australiska haverikommissionen uppmanar nu de tre flygbolag som valt Rolls Royce-motorn Trent 900 till sina Superjumboplan att göra en grundlig översyn av sina A380-plan.

Det gäller bara Qantas, Singapore Airlines och Lufthansa. Övriga flygbolag som köpt Airbus A380 har valt motorer från General Electric.

Det australiska flygbolaget Qantas förbereder en juridisk process mot Rolls Royce för att få täckning för sina kostnader.

Läs alla rapporterna från Atsb här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt