Professorn: ”För dyrt begränsa utsläppen”

2015-09-24 13:20 Eddie Pröckl  

De flesta dieselbilar i Sverige och Europa släpper också ut kväveoxid och koldioxid långt över gränsvärdena. Det här har varit känt länge och beror på att lagkraven är för dåligt utformade, säger professor Bengt Johansson.

- Frågan är om det är fusk eller inte. Lagkravet är att man ska uppfylla specifikationerna i en bestämd körcykel. Det gör tillverkarna. Utanför den är det fritt fram, och det utnyttjar de flesta. Det är mycket dyrare att installera system som håller utsläppen nere i alla lägen, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik vid Lunds tekniska högskola.

De flesta dieselbilar som säljs i Europa använder EGR (exhaust gas recirculation) för att hålla nere utsläppen av NOx (kväveoxider). EGR innebär att man för tillbaka en del avgaser i förbränningsrummet för att sänka förbränningstemperaturen. Då minskar utsläppen av NOx.

- Men det här fungerar bra bara vid låglast upp till medellast. Vid höglast, höga varv eller högt vridmoment, släpper systemet igenom NOx som ligger 50-60 gånger över gränsvärdet. Detsamma gäller utsläppen av koldioxid. Utanför testcykeln är de mycket högre, säger Bengt Johansson.

De enda europeiska dieselbilar som kan hålla nere utsläppen även vid höga motorlaster är de som förutom EGR också använder SCR (selective catalytic reduction). Tekniken minskar NOx-utsläppen genom att spruta in urea i avgaserna. Bilar som har SCR behöver en extra tank för urea, eller adblue som det också kallas. Bilen går att köra även utan urea, och tekniken är därför beroende av att föraren fyller på.

- Ingen biltillverkare gör mer än lagen kräver. Det här är illa men inte så illa. Man kör inte så mycket med fullgas, över 75 procent av körningen sker vid låglast eller halvlast och då är utsläppen rätt låga, säger Bengt Johansson.

Den testcykel som används i USA är tuffare än den europeiska med högra hastigheter och kraftigare accelerationer. De dieselbilar som säljs i USA har förutom EGR också reningssystem med katalysatorer och NOx-fällor. De kräver mer bränsle för att fungera. Enligt de forskare som avslöjade VW-fusket är det de systemen som stängts av när bilarna inte varit inne för test.

Den amerikanska lagstiftningen är mer inriktad på utsläpp av NOx, medan den europeiska siktar mer på CO2. Katalysatorer och NOx-fällor ökar bränsleförbrukningen, och därmed CO2-utsläppen, vilket gör att systemen inte används i Europa.

- Även den amerikanska lagstiftningen satte krav som bara behövde uppfyllas vid testtillfället, och det var det som VW utnyttjade, säger Bengt Johansson. Men VW använde en speciell mjukvara för att göra detta speciellt vid testtillfällena (cycle beating), och där gick man över gränsen.

Att dieselbilar i verkligheten släpper ut betydligt mer giftiga ämnen i avgaserna än vad gränsvärdena tillåter har varit känt länge. Ett antal rapporter både i Europa och USA har redovisat tester som visar detta. Den forskargrupp som avslöjade VW i USA publicerade sin studie våren 2014, och sedan dess har den amerikanska miljömyndigheten EPA haft en dialog med företaget. Det var först när myndigheten hotade med att inte certifiera företagets nya bilmodeller som VW föll till föga.

När det gäller tunga lastbilar är regelverket striktare, både i USA och Europa. Kravet NTE (not to exceed) infördes 2003 i USA efter en skandal där stora lastbilsföretag, bland annat Volvo, anklagades för cycle beating. NTE innebär i princip att en bil inte får överskrida ett givet gränsvärde någonsin under körning. NTE-värdet är vanligen två gånger det värde som gäller i testcykeln.

På personbilssidan har nu de amerikanska myndigheterna krav på NTE. I Europa vill man införa det från 2017.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt