Östling:”Bilarna får inte plats"

2013-12-06 15:08 Helen Ahlbom  
Leif Östling Foto: Scania

Scanias förre vd Leif Östlings propagerar för mer kollektivtrafik. -Tillväxten har alltid ett pris. Miljön. Det finns inte plats för alla bilar, säger han.

Leif Östling, numera i ledningen för Volkswagengruppen, inledde sitt framträdande på IVA:s frukostmöte på fredagen med en lektion över framtidens befolkningstillväxt.

-Världens 6 miljarder människor väntas vara över 9 miljarder 2050. Av nettoökningen på 3 miljarder väntas ungefär 2 miljarder i Asien, och knappt 1 miljard i Afrika, sa han.

Han berättade också att ungefär hälften av världsbefolkningen bor i tätorter idag, men att den andelen väntas vara två tredjedelar 2050.

Enligt Leif Östling handlar det om en ny typ av tillväxt, och refererade till den ökade koncentrationen till jättestäder. Ett favoritämne även för Ericssons vd Hans Vestberg.

-I dag har vi 30 megacities, med mer än 10 miljoner invånare. 2050 väntas de vara dubbelt så många, sa Leif Östling.

Han konstaterade att tillväxten har alltid ett pris. Inte minst på miljön.

-Vi ser det redan i Kina. I Peking visar ohälsotalen en skrämmande utveckling. Luftvägssjukdomar ökar i snabb takt.

Östling menade också att miljöproblemen i megastäderna kommer att ställa helt nya krav på framtidens fordon och kollektivtrafiken.

-Det finns inte plats för alla bilar. Redan idag tvingas folk sitta i timslånga köer för att åka till jobbet i Peking. Där saknas en fungerande kollektivtrafik.

Förre Scaniachefen påminde om utvecklingen i Japan, där de hade stora problem med luftföroreningar i Tokyo på sjuttiotalet.

Då gjorde Japan en kraftsatsning på kollektivtrafiken.

-Där använder nu 8 miljoner invånare kollektivtrafiken varje dag,

Med två personer i varje bil har alltså kollektivtrafiken minskat antalet bilar med 4 miljoner per dag.

-4 miljoner färre bilar per dag på Stor-Tokyos gator, upprepade han.

-Och med en precision på plus minus 5 sekunder. Där har även Stockholm mycket kvar att lära, sa Leif Östling.

Att det krävs en storsatsning på kollektivtrafik på många ställen världen över, är han alltså övertygad om. Han exemplifierade med ”Pekingbassängen” som Stor-Pekingområdet kallas, där det bor 450 miljoner människor. Och området som inbegriper Shanghai och Nanjing, där det bor 250 miljoner människor.

 

 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt