Okända elbilen var snabbast i världen

2017-05-18 17:02 Felix Björklund  
Bilen ”EP9” från Nio. Foto: Nio

Ett bilmärke som få någonsin hört talas – men med en prestanda som övertrumfar allt. Lilla elbilstillverkarna Nio har en modell som överraskat omvärlden. Detta efter att den satt nytt rekord på tuffa racingbanan Nürburgring.

För att kunna titulera sig som sportbil krävs mer än bara snabb acceleration. Elbilar är ett exempel på detta. Tack vare att motorerna levererar fullt vridmoment från start kan elbilen skjuta iväg som ett skott. Men när det kommer till att prestera på bana så lämnar de en hel del övrigt att önska.

Därför har elbilar länge fått se sig slagna av fordon med mer traditionell drivlina när det kommer till banprestanda – men inte längre.

I fredags körde en elbil runt den mycket krävande banan Nürburgring på rekordtid. Bilen ”EP9” är tillverkad av det kinesiska uppstartsföretaget Nio. Och med varvtiden på 6:45:90 är den även snabbare än de flesta tävlingsbilar.

Dock finns det ett litet krux och Nio kommer inte riktigt kunna skryta fullt ut. Eftersom modellen endast är planerad att byggas i 16 exemplar så räknas den inte som en serieproduktionsbil – och ska inte jämföras med dem. Dock är det imponerande att se vad de har åstadkommit.

Läs mer: Svenska lärosäterna gör upp i solbilsracet

EP9 är en tvåsitsig super-elbil byggd i kolfiber. Kraften hämtas från fyra elmotorer och den totala systemeffekten ligger på 1 MW – 1 360 hästkrafter och 1 480 Nm. Det är tillräckligt för att man ska klara accelerationen 0-200 km/h på 7,1 sekunder. Topphastigheten ligger på 313 km/h. Baktill har bilen en aktiv vinge som fälls ut när det börjar gå fort, och enligt Nio ska bilen i höga hastigheter ha dubbelt så hög downforce (24 019 N) som en Formel 1-bil. Det är tillräckligt för att den skulle klara av att köra i taket av en tunnel.

Detta gör det möjligt för bilen att kunna ta kurvor i upp till 235 km/h – något som innebär att förare och passagerare utsätts för närmare 3g i lateralkraft.

Bilen är byggd både för bankörning samt vardagsanvändning. Ett exempel på det är hur man har löst batteriladdningsfrågan: När föraren använder den mer som bruksbil så går den att ladda som vilket elfordon som helst. Men tillverkaren har även sett till att man enkelt ska kunna byta batterierna på banan. Ett byte tar 8 minuter – exakt hur lång tid de tar att ladda är inget Nio avslöjar. Däremot ska man i vardagsbruk kunna köra 40 mil innan det är dags att ta fram sladden.

Som ovan nämnt ska den lilla nischtillverkaren bygga 16 EP9 och priset per bil är nätta 13 miljoner kronor.

Film från rekordvarvet – så här ser det ut inifrån bilen:

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS