Nya snabbtåget ICE4 testas i kylkammaren

2016-01-21 15:16 Håkan Abrahamson  
Ett ICE4-tåg i klimatkammaren i Wien. Foto: Siemens

En ny generation snabbtåg ska tas i trafik från i höst. De ska svara för 70 procent av intäkterna på de tyska spåren. Nu testas en av tågen i klimatkammare i Wien.

Siemens och Bombardier ska leverera 85 stycken tolvvagnarståg och 45 sjudelade till de tyska järnvägarna. De har plats för 830 respektive 456 passagerare. Topphastigheterna kommer att ligga på 230 respektive 250 km/h.

De första 130 tågen ska ersätta de ICE-tåg som togs i drift 1971 till 1991. Ytterligare 59 tåg ur serie två ska fram till 2025 ersätta dagens ICE-1 och ICE-2 tåg. Senare i år ska de första tågen levereras för tolvmånadersprov ute på spåret. Till dess sker tester i klimatkammare vid Rail Tec Arsenal i Wien. Ett tåg har nu genomgått en tolvveckorstest.

Där måste tåget bevisa att den kan köra i 200 km/h i ett temperaturområde som skiftar mellan minus 25 grader Celsius och upp till 45 grader Celsius. Tåget utsätts för regn, is, snö och stekande sol.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt