Nu rustas Leopardstridsvagnen

2013-08-21 05:00  

De svenska Leopardstridsvagnarna ska nu renoveras. Men regeringens beslut omfattar bara en tredjedel av de 120 stridsfordonen. Om det blir fler är oklart. <br/>– En alldeles för liten numerär, menar Jan Forsberg, militärteknisk expert på Försvarshögskolan.

Armén har i dag 120 stycken Stridsvagn 122, känd som en av de bästa stridsvagnarna i världen. En renovering har länge diskuterats, men samtidigt bara för omkring hälften av stridsfordonen.

– Det vi vill göra är att förlänga den tekniska livslängden till 2030, säger Hans Fridén, chef för stridsfordonsenheten på FMV, Försvarets materielverk.

I maj tog regeringen ett hemligt investeringsbeslut. Ny Teknik kan i dag avslöja att det bara omfattar ungefär en tredjedel av stridsvagnarna.

”Beslutet gäller samtliga stridsvagnar i den svenska insatsorganisationen (IO14)”, uppger Henrik Hedberg, försvarsminister Karin Enströms pressekreterare, via sms. Han förtydligar att det avser 42 stycken.

Enligt Jan Forsberg, lärare i militärteknik på Försvarshögskolan, räcker 42 stridsvagnar inte till – om hela Sverige ska försvaras.

– Det säger sig självt, det är för litet. Man behöver en fyrfaldig överlägsenhet i strid. Med ett 40-tal stridsvagnar kan man bara genomföra motanfall mot tio av fiendens stridsvagnar, säger han.

Frågan om hur många moderna stridsvagnar Sverige kommer att förfoga över från 2015–2020 är ännu inte helt avgjord.

För det första är upphandlingen inte klar. FMV har i sommar vänt sig till systemleverantören, tyska bolaget Krauss Maffei Wegmann, med en så kallad riktad anbudsförfrågan kring moderniseringen, och väntar nu på svar.

– Eftersom det är en upphandling där vi från början inte vet vad priset blir, så vet vi inte exakt hur många det blir till sist, säger Hans Fridén.

För det andra hoppas FMV och Försvarsmakten att regeringen nästa år ska ta beslut om att renovera fler vagnar – ett steg 2 i moderniseringen.

– Vi kommer att gå in med en ansökan nästa år för att renovera in ”ett mindre antal ersättningsvagnar”, säger Rasmus Lindstedt, chef för arméns utrustningssektion. Han vill dock inte nämna ett exakt tal.

Försvarsmakten har i sina materielförsörjningsplaner dragit ned antalet stridsvagnar som man anser sig behöva renovera.

I en plan för 2014–2020 skriver man att minst 56 stridsvagnar ska renoveras. I en senare utgåva från 2013 (2014–2021) sänks ambitionen till 48–56 stycken. Att förnya de senare, inklusive att renovera åtta bärgarbandvagnar, beräknas kosta 700–1 000 miljoner kronor. Därefter har man bett regeringen ge klartecken för 42 stycken.

Kommer regeringen att besluta om mer stridsvagnspengar, till ett steg 2?

– Nej, det är absolut inte klart. Det enda som är avgjort är de 42 som regeringen tagit beslut om. Men några ytterligare ersättningsvagnar har regeringen inte tagit ställning till, säger Andreas Savelli, handläggare på försvarsdepartementet, som nämner att de nya vagnarna får en ”väldigt hög nivå”.

De vagnar som blir över, säger han, är ”fullt stridsdugliga” men kommer samtidigt ha de äldre stridslednings- och kommunikationssystemen. Nya och gamla vagnar måste därmed kommunicera över radio.

Renoveringen av Stridsvagn 122 har väckt het diskussion de senaste veckorna. Detta sedan Cecilia Widegren, vice ordförande i försvarsutskottet (M), i början av augusti i en intervju sa att det handlar om en ”miljardsatsning” och om att ”uppgradera hela Sveriges stridsvagnsförmåga”.

Beskrivningen fick försvarstwittrare att slå bakut, eftersom projektmedlen varit inplanerade sedan länge.

En av världens bästa stridsvagnar

Stridsvagn 122 är en vidareutvecklad variant av den tyska Leopard 2A5. Den är anpassad för svenska förhållanden och mycket har satsats på förbättrat skydd och eldledning. Den anses vara en av världens bästa stridsvagnar i konkurrens med bland annat den amerikanska M1A2. 14 stycken har anpassats för internationella insatser, vara fyra för ökenförhållanden.

  • Antal: 120.

  • Tillverkade: 1994–2002.

  • Huvudbeväpning: slätborrad 120 mm kanon.

  • Besättning: 4.

  • Vikt: 62 ton.

  • Längd: 10 meter.

  • Bränsleförbrukning: 34 liter/mil på väg.

Förbättringarna av Stridsvagn 122

Nytt stridsledningssystem integreras med Stridsledningssystem Bataljon från Saab. Det ger bland annat bättre presentation av kartor och minskar risken för våda­skjutningar.

  • Byte av blybatterier.

  • Nytt sikte för vagnchefen.

  • Bättre internkommunikation.

  • Reservdelslager.

  • Teknik som möjliggör nytt modulärt pansar.

  • Ny radio.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt