Fordon

Norge vill strama åt hybridbils-regler

Foto: Pixabay

Laddbilar som Volvos flaggskepp XC90 T8, förtjänar inte så stora miljöförmåner. Det håller Norges största parti Arbeiderpartiet (Ap) med Høyre-regeringen om, så subventionerna för sådana bilar väntas kraftigt sänkas under 2017.

Publicerad

Norge satsar hårt på att sänka trafikutsläppen, och har på flera sätt lyckats bäst i världen, cirka varannan bil som säljs i landet kan köras avgasfritt.

Men det är en väldig skillnad på hur mycket. En Tesla kan rulla tiotals mil per laddning utan att ens ha ett avgasrör. Volvos dyraste XC90, laddhybriden T8, klarar bara någon enstaka mil på batterikraft innan förbränningsmotorn går igång.

– Vi måste fundera på en ny variant i de fallen där batterierna är väldigt små i förhållande till bilens vikt, säger Ap:s finanspolitiska talesperson Marianne Marthinsen till tidningen Dagens Næringsliv.

Det styrande Høyre formulerar det tillsammans med stödpartierna Frp, KrF och Venstre som att den så kallade engångsavgiften ska ändras, så "att laddbara hybrider med lång elektrisk räckvidd får fördelar jämfört med bilar med kort elektrisk räckvidd".

Enligt nyhetsbyrån NTB väntas i första hand de största och lyxigaste hybriderna drabbas, som Volvo T8 och Porsche Cayenne E-hybrid.

Engångsavgiften kan uppgå till flera hundratusen kronor per bil, men är noll för el- och vätgasbilar.

De nuvarande engångsavgifterna finns listade på sajter som Bilnorge.no.