Kylan får t-banerälsen att spricka

2016-01-18 14:22 Linda Nohrstedt  

Stockholms tunnelbaneräls har spruckit på sex olika platser under de senaste dagarnas köldknäpp. Trafikförvaltningen misstänker dock att någon form av materialfel har bidragit.

UPPDATERAD. Larmet om det första rälsbrottet kom i fredags. Sedan har de duggat tätt under helgen och är nu uppe i sex stycken. Det senaste uppstod under söndagen.

Brotten upptäcktes genom säkerhetssystemet, vars signaler transporteras genom rälsen för att tala om för trafikledningen var tågen befinner sig. Om något fel uppstår på rälsen larmar systemet om att tågen inte kan färdas i normal hastighet och en besiktningsman skickas ut för att inspektera felet.

Rälsen i Stockholms tunnelbana är dimensionerad för att klara temperaturer från minus 25 till plus 55. Men så kallt som minus 25 grader har det inte varit under de senaste dagarna, så trafikförvaltningen misstänker även andra orsaker till brotten.

– Kylan gör metallen spröd, men vår teori är att det finns materialfel i rälen just där den har brustit och att den har fått någon form av slag, till exempel från ett defekt hjul, säger Fredrik Cavalli Björkman, biträdande chef på landstingets trafikavdelning.

Trafikförvaltningen håller på med en utredning om rälsbrotten. Varje brott inspekteras och fotograferas och delar av rälen skickas på materialanalys.

De sex rälsbrotten har försetts med tvärförband och än så länge bedömer trafikförvaltningen att tågen fortfarande kan köra på spåren, men med reducerad hastighet.

– Den största öppningen är bara åtta millimeter, berättar Mounir Ainholm, banexpert på trafikavdelningen.

Längre fram är planen att ersätta de skadade rälspartierna med nya räler. Men då måste det vara tillräckligt varmt för att kunna svetsa, vilket kräver fem plusgrader i rälstemperatur.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Här har rälsen spruckit:

Gröna linjen: Mellan Gullmarsplan och Skärmarbrink, mellan Thorildsplan och Fridhemsplan samt mellan Alvik och Kristineberg.

Röda linjen: Mellan T-centralen och Gamla stan, mellan Slussen och Mariatorget samt vid Liljeholmen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt