Fordon

KTH-Sleipner byggd för att inte välta

Ny snålbilen Sleipner byggd i aluminim och genomskinlig PET-plast. Foto: KTH Eco Cars
Sleipner är byggd för att färdas så lågt som möjligt på 1 liter bensin. Världsrekordet i Shell Eco Marathon är 4 896 kilometer! Det svenska rekordet är på 1 243 kilometer. Det är Chalmers som har det rekordet och det är det som KTH:arna är ute efter att slå. Foto: KTH Eco Cars
Agilis sista show var förra året. Här vid avtäckningen på KTH campus. Foto: Lars Anders Karlberg

UPPDATERAD MED FAKTA I eftermiddag visar KTH-teknologernas upp sina två Eco Marathon-bilar Sleipner och Spiros IV. Sleipner är helt ny och ersätter veteranen Agilis som hade lite för lätt för att välta när det hettade till på banan.

Publicerad

Nya Sleipner kommer att utan tvekan att väcka uppmärksamhet under studenttävlingarna Shell Eco Marathon på Lausitz-banan i östra Tyskland den 26 maj i år.

Sleipners kaross är nämligen helt i genomskinlig PET-plast och man ser både föraren Tina Runesson, motorn och aluminiumchassit genom plastkarossen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här