Fordon

Kroksablar på vingarna spar miljard

Höger vinge utrustad med Split Scimitar Winglet. Foto: United Airlines

Med en ny utformning av vingspetsarna på ett flertal flygplansmodeller räknar United Airlines att spara dryga miljarden per år.

Publicerad

Utformningen kallas Split Scimitar Winglet, en modifierad version av de i dag ganska vanliga utformningarna med en uppåtsvept spets. Sedan i somras provflyger United Airlines en av sina Boeing 737 - 800 med den nya delade vingspetsen. (Scimitar betyder kroksabel.)

Denna Scimitar Winglet påminner om utformningen på vingspetsarna för den kommande modellen 737 Max, som ska börja levereras till flygbolagen andra hälften av 2017.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här