Här ska falluckan som stoppar fartdårar installeras

2014-01-07 15:02 Charlotta von Schultz  

En fallucka i vägbanan stoppar fartdårar – men vägen förblir slät för laglydiga förare.

Nu ska innovationen ge ett jämnt och lugnt flöde genom betalstationen på Öresundsbron.

Det rörliga farthindret heter Actibump och kommer från Linköpingsföretaget Edeva. Det mäter fordonens hastighet med radar och avgör om trafikhindret ska aktiveras. I så fall fälls en lucka ner några centimeter och framdäcken dunsar i en stålklädd kant. Lite obehagligt, men ofarligt för förare såväl som fordon, enligt företaget.

Till sommaren ska tekniken installeras i fyra körfält vid betalstationen på den svenska delen av Öresundsbron.

– Den här ordern är ett genombrott för oss, säger David Eskilsson, vd på Edeva.

Totalt finns elva körfält vid betalstationen. Det nya farthindret ska installeras i de fyra körfält som man får använda om man har en så kallad Brobizz, en liten sändare som placeras i framrutan. Då sker betalningen automatiskt, och en bom öppnas för att släppa förbi fordonet. Men Öresundsbrons personal behöver också kunna röra sig i området, och fordonen får därför köra max 30 km i timmen. Alla håller dessvärre inte hastighetsgränsen, och för att stoppa fortkörare har vanliga plastgupp testats. Problemet är att trafikflödet då sinkas och att guppen även drabbar laglydiga förare.

Actibump utvecklades ursprungligen av Linköpingsföretaget Prodelox i samarbete med Linköpings kommun. År 2009 knoppades Edeva av för att ta tekniken till marknaden. Farthindret finns sedan drygt tre år tillbaka installerad på Rydsvägen, en vägsträcka nära universitetet i Linköping som många fotgängare och cyklister korsar.

– Vi har fler installationer på gång i tre svenska kommuner, säger David Eskilsson.

Video: Så här fungerar vägluckan.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt