Har nya Saab ens en motor?

2013-08-29 10:20 Eddie Pröckl  

Beskeden om produktionsstart av gamla Saab 9-3 i Trollhättan är inte konkretare i dag än de var för sex månader sedan. Det är oklart om det finns en motor till bilen, och frågan är om projektet överhuvudtaget blir av.

– Vi har inget fastlagt datum. Anläggningen är varmkörd och klar, vi har avtal med de flesta underleverantörerna, men det är några utestående frågor, meddelade Mikael Östlund, presschef på Nevs, National Electric Vehicle Sweden, för en vecka sedan.

Det är samma besked som lämnades i våras, och det går inte att få något annat i dag. Han vill inte gå in på vad de utestående frågorna är, annat än att man saknar avtal med ett antal leverantörer. Att drivlinan är en av de saknade pusselbitarna vill han inte heller uttala sig om.

Saab 9-3 tillverkades i generation 2 mellan 2003 och 2011. Bensinmotorerna levererades av GM, och dieselmotorerna av Fiat. Det är oklart om Nevs får, eller ens vill, köpa de här motorerna till en återupplivad 9-3. Hellre en modern, bränslesnål motor som passar i Saabs plattform.

En återupplivad Saab 9-3 måste hur som helst verifiera att motorerna klarar utsläppskraven i Euro 5 och Euro 6, plus nationella krav. Frågan är om inte hela bilen måste typgodkännas från början.

– Nevs är en ny tillverkare, det spelar egentligen ingen roll att det är samma bil, säger Bo Nilsson på Trafikverket. Sedan beror det på hur myndigheten i det EU-land där man gör typgodkännandet ser på saken.

Saab 9-3 innehåller ungefär 2 400 komponenter, som kommer från 500 leverantörer. En del har fallit bort för att de lade ner i samband med Saabs konkurs. Andra har sagt nej för att de inte fick betalt.

– Man kan förstå att de är skeptiska, men Nevs är ett annat företag än Saab, säger Fredrik Sidahl, vd för leverantörsföreningen FKG.

Just nu har Nevs 200 anställda och 100 konsulter i Trollhättan, varav merparten ingenjörer. Senare i höst ska den totala siffran stiga till 400. Enligt affärsplanen ska man starta produktion av elbilar 2014.

– Affärsplanen håller, säger Mikael Östlund. Projektet med existerande 9-3 kom till för att vi märkte en efterfrågan.

Ett år sedan köpet

  • Kinesiskägda Nevs köpte tillgångarna i Saabs konkursbo för ett år sedan, bland annat en fabrik som kan tillverka 120 000 bilar per år. Under det första året redovisades en förlust på 120 miljoner.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt