Fordon
Här laddar Sveriges enda eltaxi
Taxichaufför Kerstin Öberg kopplar in elbilen i snabbladdaren där den laddas på fasta tider två gånger per dag. Det tar cirka 45 minuter varje gång. Foto: Mats Åstrand
Visst är den är miljövänlig, billig i drift och suverän i stadstrafik. Men Sveriges enda eltaxibil är inte lönsam.
Sven-Olov Hiller, vd för Gävle Taxi, ser massor med fördelar med företagets eltaxi som togs i drift i maj 2013. Denna vita Nissan Leaf avger varken avgaser eller buller. Elkostnaden är bara 2 kronor per mil, och bilen har inte varit på verkstad en enda gång. I stadstrafik är den ”oerhört bra”. Chaufförerna är nöjda, kunderna nyfikna. Fast det finns ett stort aber.
– Räckvidden är fantastiskt bra för en privatperson men alldeles för låg för en taxi, säger Sven-Olov Hiller.