Här laddar Sveriges enda eltaxi

2014-03-21 09:01 Charlotta von Schultz  
Taxichaufför Kerstin Öberg kopplar in elbilen i snabbladdaren där den laddas på fasta tider två gånger per dag. Det tar cirka 45 minuter varje gång. Foto: Mats Åstrand

Visst är den är miljövänlig, billig i drift och suverän i stadstrafik. Men Sveriges enda eltaxibil är inte lönsam.

Sven-Olov Hiller, vd för Gävle Taxi, ser massor med fördelar med företagets eltaxi som togs i drift i maj 2013. Denna vita Nissan Leaf avger varken avgaser eller buller. Elkostnaden är bara 2 kronor per mil, och bilen har inte varit på verkstad en enda gång. I stadstrafik är den ”oerhört bra”. Chaufförerna är nöjda, kunderna nyfikna. Fast det finns ett stort aber.

– Räckvidden är fantastiskt bra för en privatperson men alldeles för låg för en taxi, säger Sven-Olov Hiller.

I stadstrafik klarar batterierna 17 mil innan de måste laddas, på landsväg 12–13 mil. Därmed diskvalificerar sig elbilen för långkörningar som ger många mil att ta betalt för. Att åka till Uppsala eller Arlanda finns inte på kartan.

Laddningen görs dels i garaget över natten, dels vid två fasta tidpunkter i Gävle Energis snabbladdstation.

Körningarna måste planeras så att de inte krockar med laddtiderna, och varje gång går minst 45 minuters körtid bort. Begränsningarna gör att elbilen främst används för färdtjänst och sjukresor, korta körningar som är lätta att planera.

– Det här är Sveriges enda eltaxi men det är inte lönsam. Bilen rullar bara 300 mil i månaden, ungefär en tredjedel av vad våra dieselbilar kör i snitt, säger Sven-Olov Hiller.

Taxibolagets Leaf ingår i Elfordonsoffensiven, som drivs av branschorganisationen Power Circle med stöd från Energimyndigheten. Projektet ska ta reda på hur elbilen fungerar som taxibil och hur batteriet påverkas av hög påfrestning med täta snabbladdningar. Vid projektstarten var ett av målen att testa om batteriet står pall för 10 000 mil, vilket ingår i batterigarantin. Men så långt kommer bilen inte hinna rulla innan projektet avslutas vid årsskiftet, eftersom den gör så få mil per dag.

Trots olönsamheten med den nuvarande bilen så har Sven-Olov Hiller beställt ytterligare en elbil – en vit Tesla Model S som ska levereras till Gävle i maj.

Han berättar att inköpspriset på cirka 800 000 kronor är ungefär dubbelt så högt som för diesel- bilarna i taxibolagets flotta. Och att bilen köps in utan några bidrag.

Ändå är han övertygad om att investeringen betalar sig tack vare den låga driftkostnaden. För nu ska räckvidden inte ställa till med problem: Teslan klarar omkring 50 mil på en laddning, och kommer bara att behöva laddas en gång per dygn.

– Den kommer absolut att bli lönsam. Jag ska utvärdera bilen ett halvår, och om allt går bra kan jag tänka mig att köpa fem-sex stycken till, säger han.

På sikt tror han att eldrift kan bli ett trumfkort vid upphandlingar av exempelvis färdtjänst.

– Jag tror att man kommer att vilja betala extra för att få miljövänliga transporter.

Här är fler städer som satsar på grönare trafik

Flera städer runtom i världen inför eltaxibilar för att minska utsläppen. Här är några exempel:

Alla taxibilar som tas i trafik i London från och med år 2018 måste kunna köras helt utsläppsfritt. Det beslutade borgmästare Boris Johnson i fjol.

I Amsterdam togs de första eltaxibilarna i drift 2011. Taxibolag får bidrag för att köpa elbilar.

I Zürich är målet att 15 procent av taxibilarna ska vara eldrivna redan nästa år. Nu byggs nätet av snabbladdare ut.

I Hamburg får taxiförare bidrag för att investera i elbilar.

Var tredje taxi i New Yorks taxiflotta ska vara eldriven år 2020. Målet sattes i fjol av den dåvarande borgmästaren Michael Bloomberg.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt