Deras elbilar skrotas trots att de funkar

2010-11-02 23:00 Marie Alpman  
När de köpte elbilarna begagnade tog de också över leasingkontrakten på batterierna. Nu kan de bli tvungna att skrota bilarna. Från vänster: Lars Erik Magnusson, Hans Alvenkrona och Anders Perjons. | fotograf: Marc Femenia

Flera elbilsägare har hamnat i strid med Citroën om batterikontrakt, som kan leda till att fullt fungerande elbilar tvingas till skroten. ”Vi ser över frågan”, säger Citroëns informationschef.

<p>Striden gäller modellen Berlingo Electrique. För tolv år sedan köpte kommuner, myndigheter och företag 200 exemplar till Sverige.</p> <p>Batterierna, av typen nickel-kadmium, fick ägarna hyra av Citroën till en månadskostnad av 995 kronor plus moms.</p> <p>I dag ägs flera av bilarna av elbilsentusiaster, som köpt dem begagnade. Därmed har de också tagit över leasingkontraktet på batteripaketet. Det ställer nu till med problem, när det visar sig att föregående ägare missat kravet på årlig service.</p> <p>I början av oktober skickade Citroën ut ett brev till 56 ägare av bilar som missat underhållet. De har till den sista november på sig att visa att servicen skötts. I annat fall måste batterierna lämnas tillbaka till Citroën.</p> <p>- Utan batterier blir bilen obrukbar. Vi skulle gärna se en lösning där ägaren till exempel kan lösas från kontraktet, men behålla batterierna, säger Lars Magnusson, ägare till en el-Berlingo.</p> <p>Men som kontraktet är formulerat kan ägaren bara bryta det om bilen skrotas.</p> <p>- Det är orimligt att man skulle behöva skrota en bra bil. För mig kom det som en överraskning att den förre ägaren inte hade skött servicen och nu gäller inte garantin på batterierna, säger Hans Alvenkrona, som också har en el-Berlingo.</p> <p>Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige, säger att Citroën inte kan ansvara för bilen om servicen inte skötts.</p> <p>- Avtalet gäller, men med anledning av diskussionerna som uppkommit om vad ägarna ska göra med sina bilar utan batterier, så har Citroën tagit upp frågan centralt.</p> <p>Hon säger att Citroën kommer att kontakta alla berörda ägare före den sista november.</p> <p>- Bilarna är gamla och som en lösning ser vi över möjligheten att ge dem ett förmånligt erbjudande att köpa en modern elbil, säger Lena Rönnelius Ericson.</p> <p>Berlingoägarna hoppas på en lösning så att fullt fungerande elbilar slipper hamna på skroten.</p> <p>Frågan om batterikontrakt är samtidigt högaktuell. Under nästa år lanserar till exempel Renault nya elbilar där kunderna erbjuds att hyra batteriet.</p> <p>- Det finns mycket att lära av vårt fall om hur batterikontrakten ska utformas. Fallgroparna är många, säger Lars Magnusson.</p>

Citroën Berlingo Electrique

Batteri: Nickel-kadmium från franska Saft.
Maxhastighet: 95 km/h.
Räckvidd: Max 95 km.
200 exemplar har sålts på den svenska marknaden. Av dessa är 95 fortfarande i bruk.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt