Då ska biljättarnas ultrasnabba laddnät vara klart

2016-11-30 07:45 TT  
Ny statistik visar att fler går över till att köpa hybridbilar i olika former. Foto: Alamy

Tyska biljättar bekräftar nu att de försöker köra om Teslas superladdare. Under 2017 börjar ett nät av ultraladdare för elbilar rullas ut i Europa.

(Artikeln har uppdaterats)

Hur, när och var ”tankar” man? Det är en av de största frågorna kring elbilar. Och där har amerikanska Tesla skaffat sig ett rejält försprång, med "superladdare" ute längs motorvägarna som – i alla fall än så länge – är gratis för företagets kunder att använda.

En superladdare kan ge upp till ungefär 120 kilowatt likström, vilket enligt Tesla laddar en bil till hälften på 20 minuter. Alla andra får i dagsläget nöja sig med ”snabbladdare”, som bara ger som mest 50 kW.

Men nu behövs mer kräm, tycker de tyska biljättarna BMW, Daimler, VW, Porsche och Audi. Tillsammans med amerikanska Ford har de kommit överens om att bygga ut ett nät av ultrasnabba laddstationer, enligt ett pressmeddelande från Daimler.

Läs fler nyheter om laddstationer för elbilar här!

Ultraladdarna ska kunna hälla in likström i batterierna med en effekt på upp till hela 350 kW. I teorin innebär det att framtida elmodeller, som exempelvis Porsches hett emotsedda Mission E, ska kunna laddas på bara några minuter.

Och även utbyggnaden ska gå snabbt. Installationerna börjar under 2017, och 2020 ska ett nätverk med 400 ultraladdare som täcker Europa, vara klart. Tanken är att då ska även elbilister kunna köra minst 30 mil i sträck, och sedan klara sig med ett kort fikastopp innan man fortsätter.

Att ladda batterier med effekter på flera hundra kilowatt innebär dock en väldig värmeutveckling. Hur bilbjässarna ska lösa det har inte framgått.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt