Bättre rull med stora och smala däck

2013-03-11 11:52 Håkan Abrahamson  
Large and Narrow kallar Bridgestone sitt nya konceptdäck Foto: Bridgestone

Smala däck med större diameter ska minska rullmotståndet och risken för vattenplaning. Bridgestone visar ett konceptdäck på bilmässan i Geneve.

Den japanska däcktillverkaren kallar däcket "Large and Narrow concept tire". Som namnet antyder så är diametern större samtidigt som däcket är smalare. Ungefär som bildäck såg ut på 1930-talet.

Däcken tillåter högre tryck än dagens konventionella däck, och tack vare nyutvecklade mönster ska rullmotståndskoefficienten reduceras med 30 procent jämför med ett konventionellt däck med dimensionerna 175/65R15.

Tack vare att det är smalare så minskar även luftmotståndet, och Bridgestone hävdar att däcktypen kommer att minska bränsleförbrukningen jämfört med de däck som i dag har lägst rullmotstånd.

Dessutom get det högre trycket mot marken minskad risk för vattenplaning. Väggreppet ska enligt tillverkaren förbättras 8 procent på vått underlag jämfört med konventionella däck.

Bridgestone ska nu ta fram däck som kan komma att användas i framtida bilmodeller.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt