Fordon

1 000 km med inbyggt batteri i bilen

I projektet Embatt ska batteriet integreras i chassit och ge en körsträcka på 1000 km mellan laddningarna. Foto: Embatt

Thyssenkrupp satsar nu på utveckling av energitäta elbilsbatterier som byggs in i chassit och ger körsträckor på 1000 km.

Publicerad

Inom utvecklingsprojektet Embatt, där industrikoncernen Thyssenkrupp ingår, är målet att ta fram elbilsbatterier som helt integreras i bilchassit och med energitätheten 450 Wh/l ska göra det möjligt att färdas upp till 1000 km mellan uppladdningarna.

Förutom Thyssenkrupp deltar även företaget IAV GmbH och Fraunhoferinstitutet IKTS. Man tar speciellt fasta på tillverkningstekniken för detta högeffektiva litiumjonbaserade batteri.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här