Planen: 29 vätgasmackar från norr till söder

2014-05-19 05:30 Eddie Pröckl  

Nu finns den första planen för ett nytt nät av vätgasmackar i Sverige. Ett 30-tal företag, högskolor och regioner samt Vätgas Sverige, Trafikverket och Vinnova står bakom. När det hela är klart kan supermiljövänliga bränslecellsbilar börja rulla.

I en källare på Djurgården i Stockholm får ett litet sällskap journalister för första gången se det som kan bli den svenska vägen in i vätgassamhället. Det är ett nät av 29 vätgasmackar som ska göra det möjligt att köra bränslecellsbil från Smygehuk till Polcirkeln.

Utanför pågår samtidigt visning och provkörning av två bränslecellsbilar från Hyundai. De har tankats i Malmö och fraktats till Stockholm på trailer. Efter visningen får de åka tillbaka till Malmö för att tankas, och sedan upp igen för en ny visning.

Flera av de största biltillverkarna anser att tekniken med bränsleceller är tillräckligt mogen för att börja sälja bilar. Om tio år lovar de att en bil med bränslecell inte kostar mer än en bil med bensinmotor.

En bränslecell har förmågan att kemiskt omvandla vätgas och syrgas till elektricitet, lite värme och vatten. Bränslecellsbilen går på el, har inga utsläpp förutom vatten, tankas på tre minuter och har räckvidd på 500–700 km.

Det finns i dag en vätgasmack i Sverige, den i Malmö. Den invigs officiellt den 9 juni, men Hyundai har fått lov att tanka där i förväg. Nästa vätgasmack börjar byggas senare i år i Arjeplog, där många internationella bilföretag testar sina bilar, för att vara klar till testsäsongen. Därefter kommer Falkenberg, Göteborg och Stockholm att få vätgasmackar, troligen i slutet av 2015. Sedan vet man inte.

Planen med de 29 mackarna är nämligen inte Sveriges nationella plan för infrastrukturutbyggnad, utan har tagits fram av 30 företag, högskolor och regioner i den svenska delen av det EU-finansierade projektet HIT, Hydrogen Infrastructure for Transport.

– Vi har gjort den här studien på uppmaning från EU som vill att medlemsländerna skapar en infrastruktur för miljövänliga bränslen, där vätgas är ett. Vi har hjälpt de lokala aktörerna att söka EU-stöd, och när det gäller de första fyra orterna har vi en stark ansökan, säger Björn Aronsso­n, vd för Vätgas Sverige.

– Sedan ska vi göra nya ansökningar med de andra orterna i höst, och jag hyser gott hopp om att vi ska få stöd för alltihop så småningom. Men det går mycket fortare och blir mycket starkare i EU om det är en nationell plan som styr.

Vätgas Sverige och Sweco, som har tagit fram planen, ska presentera den i Almedalen i sommar och hoppas kunna övertyga den regering som kommer efter valet i höst att anta den som nationell handlingsplan.

Förslaget kommer då att vara en komplett utredning som innehåller mycket mer än en karta med förslag på var de första 29 vätgasmackarna ska placeras.

En tankstation kostar mellan 6 och 15 miljoner kronor, bland annat beroende på om man vill ha kapacitet att tillverka vätgasen på plats eller inte. Kostnaden för de 29 vätgasmackarna i planen beräknas till 435 miljoner kronor. EU är en tänkbar finansiär och kan från olika fonder betala hälften om det finns lokala medfinansiärer.

I Europa har Storbritannien och Tyskland gått före. Redan för ett år sedan fattade Storbritannien ett nationellt beslut att bygga 1 000 vätgasmackar före år 2030. Tyskland vill bygga 400 till år 2025. Redan under det närmsta året ska 30 respektive 50 tankstationer bli verklighet.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt