Nu rullar Volvos DME-lastbilar

2010-09-08 13:36 Marie Alpman  

I går invigdes det första tankstället. I morgon öppnar den första bränslefabriken. Och på vägarna rullar nu de fem första, kommersiella Volvolastbilarna som drivs med biodrivmedlet DME.

De fem DME-lastbilarna kommer att rulla i södra Stockholm där det första tankstället för bio-DME invigdes i går, tisdag.

Bränslet kommer från företaget Chemrec som i morgon torsdag officiellt inviger världens första fabrik för bio-DME i Piteå.

- För att ett nytt bränsle ska kunna etablera sig krävs produktion, distribution och anpassade fordon. Nu har vi alla tre delarna på plats i ett unikt samarbete som är väldigt spännande, säger Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson.

Volvo har utvecklat tunga fordon som drivs med DME sedan slutet av 1990-talet. Det finns flera skäl till att bränslet är attraktivt enligt Lars Mårtensson.

- Det är ett väldigt bra dieselmotorbränsle. Det är energieffektivt och har väldigt låga utsläpp. Jämfört med diesel minskar koldioxidutsläppen med 95 procent om fordonet drivs med bio-DME.

För att kunna köras på DME har lastbilarna fått en ny tank där bränslet förvaras flytande vid 5 bars tryck.  Anpassningar har också gjorts av insprutningssystemet och programvaran för motorstyrningen. Även bränslepumpen har bytts ut.

De första lastbilarna kommer att kunna gå 40 mil på en tank DME.

- I framtiden ska de kunna gå runt 100 mil på en tank, säger Lars Mårtensson.

Under hösten kommer ytterligare tre tankställen att öppnas i Göteborg, Jönköping och Piteå. Alla DME-tankställen drivs av oljebolaget Preem som deltar i projektet vid sidan av Volvo och Chemrec.

Totalt kommer tio Volvo-lastbilar  att rulla i projektet som pågår under två år och som finansieras av EU, Energimyndigheten och de deltagande företagen.

Efter det sker en utvärdering. För att det ska bli en satsning på DME i stor skala krävs bland annat fler anläggningar för att tillverka bio-DME.

Chemrecs pilotanläggning som invigs i morgon torsdag i Piteå har en kapacitet på fyra ton per dag.

- Det räcker mer än väl för att försörja fordonen i det här första testet, säger Patrik Löwnertz, marknadschef på Chemrec.

Bränslet tillverkas genom förgasning av svartlut, en energirik restprodukt från massatillverkning. Även om invigningen av pilotanläggningen sker i morgon kommer själva tillverkningen igång först i november. Till en början kommer därför lastbilarna att tankas med DME som görs av naturgas.

Chemrec planerar också en storskalig anläggning för bio-DME i anslutning till Domsjö fabriker i Örnsköldsvik med en kapacitet på 100 000 ton per år.  Den kan dock stå klar tidigast 2014.

Marie Alpman

Dimetyleter

DME står för dimetyleter och när bränslet framställs ur biomassa kallas det bio-DME. DME kan även framställas av naturgas.

Vid Chemrecs fabrik i Piteå tillverkas bio-DME av svartlut, en energirik, trögflytande bioprodukt från massaindustrin. Svartluten förgasas och bildar syntesgas som sedan omvandlas till DME i två katalytisk steg.

Bränslet är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på fem bar. DME både lagras och transporteras i vätskeform. Hanteringen liknar den för gasol.

Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel ger bio-DME 95 procent lägre koldioxidutsläpp. Förbränningen ger dessutom mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider.

Energiinnehållet är 28 MJ/kg jämfört med 43 MJ/kg för diesel.

DME från naturgas används i dag som drivgas i sprayflaskor och för skumning av skumplast. Men DME från naturgas eller kol används också i flera länder som drivmedel.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt