Avgjort: Här är bästa miljöbränslet för lastbilar

2015-02-16 07:13 Tommy Harnesk  

Tillsammans med Stockholms stad har 18 olika åkerier testat ED95, metandiesel och hybridlastbilar under fyra års tid. Nu är slutrapporten klar.

I projektet Clean Truck har 18 åkerier testat 50 olika miljölastbilar under åren 2010 till 2014. Lastbilarna har använts i skilda åkeriverksamheter som godsdistribution, avfallsinsamling, bygg- och anläggningskörning med mera. Man har fortlöpande mätt koldioxidreduktionen hos tre alternativa bränsleformer: metandiesel, hybridteknik och ED95 (bioetanol).

- Sammanfattningsvis kan man säga att alla tre teknikerna fungerar och har sin plats i lastbilsvärlden, men de har olika förtjänster, säger Clean Trucks projektledare Per-Erik Österlund, ansvarig för tung lastbilstrafik vid Stockholms stads trafikförvaltning.

Vad gäller elhybriderna, utlovade lastbilstillverkarna en 30-procentig koldioxidreduktion jämfört med konventionella diesellastbilar.

- Men under projektets gång har det visat sig att man, under gynnsamma förhållanden, kommer upp i max 15 procents reducering. Då ska bilen gå med låg fart, göra många inbromsningar men få stopp, och gärna gå lite fortare ibland för att få maximal batteriladdning, säger Per-Erik Österlund.

Metandieseldrift visade sig "mindre fördelaktigt i stadstrafik". Detta eftersom bilarna startar på ren diesel, och tar mer och mer gas desto varmare motorn blir.

- I stan blir motorerna aldrig särskilt varma på grund av alla köer och all krypkörning. Så du rullar mest på vanlig diesel.

Däremot kunde några av metandieselbilarna i projektet uppnå 41-procentig reducering vid regionala transporter, som innebär jämn fart och relativt höga lastvikter över längre sträckor.

ED95, slutligen, lämpar sig väldigt väl för citytrafik.

- Det här är de svagaste bilarna i 26-tonsklassen, med niolitersmotorer på 270 hästkrafter. Så de passar för distributionskörning med laster på max tio ton, men du kan inte köra byggtransporter eller koppla på ett släp och köra regionaltrafik, säger Per-Erik Österlund.

ED95-bilarna sänkte koldioxidutsläppen med i genomsnitt 68 procent, och upp till 85 procent under särskilt gynnsamma förhållanden.

Så ED95 är bäst av de testade bränslena?

- När du ska jaga växthusgasutsläpp, då är ED95 väldigt, väldigt bra. Under förutsättning att du kör transporter som lämpar sig för de här lite svagare bilarna. När det gäller tyngre transporter, så har Scania en 13-liters ED95-motor på ritbordet som säkert kan komma upp över 400 hästar. Det ska bli intressant att se vad det blir av det, säger Per-Erik Österlund.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

 

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt